ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ОСНОВНИХ ЧИННИКІВ ВІКТИМНОЇ ПОВЕДІНКИ ОСОБИСТОСТІ

Кордунова Наталія
Волинський національний університет імені Лесі Українки кандидат психологічних наук
Коськін Юрій
Волинський національний університет імені Лесі Українки, здобувач освіти (магістр) 2 курсу, факультету психології

Складна соціально-економічна та політична ситуація, що спричинена військовими діями на території нашої країни, неминуче призводить до зростання напруженості у суспільстві, що, в свою чергу, провокує збільшення різноманітних соціальних конфліктів, показників правопорушень, злочинності тощо. Одним із наслідків негативних соціальних явищ є зростання рівня віктимізації населення загалом, і дітей та підлітків, зокрема. Вивчення питання проблеми віктимної поведінки сьогодні є актуальним і соціально значущим, адже ускладнені умови життя дітей та підлітків підвищують рівень їх віктимності, тобто схильності стати жертвами несприятливих умов соціалізації.

Віктимна поведінка – це феномен, який широко вивчають у психології і який належить до особливого способу мислення, емоційних реакцій і поведінки, що характеризується почуттям безсилля, беззахисності та безпорадності. Люди, які виявляють віктимну поведінку, схильні відчувати себе жертвами обставин і сприймати світ навколо себе як ворожий і несправедливий [2].

Віктимна поведінка зазвичай супроводжується низкою характерних ознак: такі люди схильні постійно жаліти себе, наговорювати, перебільшувати кількість проблем у своєму житті. Віктимна особистість часто сприймає критику як особисту образу та несправедливість. Також характерними рисами віктимної поведінки є надмірна залежність від інших людей, страхи і тривога перед ситуаціями, що вимагають незалежного прийняття рішень і відповідальності [7].

До причин віктимної поведінки особистості належать: травма і негативний досвід (люди, які пережили травматичні події або зазнали насильства, можуть розвинути віктимну поведінку – вони можуть відчувати посттравматичний стрес і постійно відчувати себе вразливими і безпорадними; сімейне виховання також може вплинути на розвиток віктимної поведінки (люди, які виросли в сім’ях, де переважає жертовна поведінка або ж недостатня кількість підтримки родичів, можуть сприймати себе як жертву та проявляти подібні риси у своєму житті); соціальне оточення (вплив довкілля та суспільних стереотипів також може сприяти розвитку віктимної поведінки. Наприклад, у суспільстві, де переважає пасивне ставлення до проблем і перекладання відповідальності на інших, люди можуть набути віктимних рис); низька самооцінка і невпевненість (люди з низькою самооцінкою і недостатньою впевненістю в собі можуть бути більш схильні до віктимної поведінки. Вони можуть відчувати себе недостатньо сильними і нездатними подолати труднощі, що підтримує їхнє жертовне мислення); встановлені патерни поведінки (поведінка людини формується через безліч повторюваних дій і думок. Якщо людина звикла реагувати на події у своєму житті жертовним чином, це стає встановленим патерном, який вона автоматично використовує в усіх ситуаціях) [3].

У низці дослідженнь (А. Бистров, В. Терпелюк В. Хрисенко та ін.) було виокремлено основні індикатори психологічної феноменології віктимної особистості, а саме: тривожність (переживання погрози, почуття неясної, неусвідомленої небезпеки); емоційна ригідність (непіддатливість, твердість, негнучкість, що виражається у тому, що людина слабко і вибірково емоційно реагує на зовнішні і внутрішні впливи. Ригідність виражається у ослабленій здатності психотехнічної регуляції рухливості нервових процесів); емоційна в’язкість (реакції особистості, що супроводжуються фіксацією афекту й уваги на будь-яких значущих подіях, об’єктах); емоційна монотонність (де емоційні реакції позбавлені гнучкості); емоційне загрубіння (втрата тонких емоційних диференціацій, а саме здібностей, здатних визначати наявність тих або інших емоційно зафарбованих реакцій і дозувати їх); емоційна тупість (для відповідних реакцій характерна душевна холодність, черствість тощо); втрата емоційного резонансу (характерна відсутність емоційного відгуку щодо певної події); наявність алекситимії (знижена здібність або ускладнення у поясненні вдасного емоційного стану) [1; 9; 10].

Дослідники вказують, що основними чинниками віктимності особистості є [2; 3]: певні соціальні характеристики жертви (вік, стать, статус та ін.); кримінологічні характеристики (наявність певної віктимологічної ситуації, поведінка жертви в передзлочинний період, у момент злочину та після його здійснення); психологічні характеристики (активність-пасивність, свідоме-неусвідомлене, конфлікти у родині, тривалі неприємності, дефіцит схвалення, відставання у розвитку інтелекту, емоційна занедбалість та ін.); соціально-психологічні особливості (нездатність до самозахисту, особлива зовнішність, невпевненість у собі, негативний попередній чи минулий досвід та ін.); генетичні особливості (погана спадковість, біологічна зумовленість та ін.).

Таким чином, можна сказати, що існує характерологічний портрет людини з віктимною поведінкою і він відрізняється особливим світоглядом та сприйняттям себе: жертва безпорадна і це добре бачать навколишні – сутулі плечі, стислі рухи, згаслий погляд, згорблена спина, незграбна хода і, як правило, опущена голова. Цей образ показує зануреність у свій внутрішній світ і страх всього, що відбувається у зовнішньому середовищі [6].

Вітчизняні учені, вивчаючи феномен девіантної поведінки особистості, як системи вчинкiв, що відрізняються від загальноприйнятої нoрми (психiчного здоров’я, пpава, мoралі тощо), виділяють низку факторів, що призводять до формування відхилень:

1)           наявність залежностей у членів сім’ї. Рання алкоголізація, що також є видом девіантної поведінки. Девіації часто спостерігаються у школярів, батьки яких зловживають спиртними напоями або страждають від наркотичної залежності. Більшість із цих підлітків починають вживати алкоголь вже у шкільному віці. Факторами проблеми виступають невпевненість у собі, прагнення позбутися контролю довкілля, гіперопіка в ранньому віці, внутрішньоособистісні конфлікти, висока тривожність тощо;

2)           наявність проблем у сім’ї. Крім алкоголізації, може йтися про неповні сім’ї, жорстокість, слабку виховну роботу з боку батьків. Негативно впливає на психічний розвиток і складне матеріальне становище. Проблеми дисфункціональних сімей часто призводять до девіантної поведінки у дітей;

3)           психічна неврівноваженість. Лабільність психічних процесів, підвищений рівень нервової збудливості – усе це впливає психоемоційний стан і може викликати проблеми у розвитку;

4)           високий ступінь агресивності, що виступає як одна з передумов і форм різних девіацій. Причинами агресивності виступають негативні приклади в сім’ї та близькому оточенні, часті фрустрації (випадки неможливості задоволення особистих потреб). Особа, яка не набула навичок конструктивного вирішення проблемних ситуацій, домагається реалізації своїх цілей шляхом агресії та протесту;

5)           соціально-педагогічна занедбаність. Діти або підлітки демонструють різні форми поведінки, що є відхиленням, через брак виховання, відсутність сформованих стереотипів і прикладів;

6)           глибокий психічний дискомфорт, що переживається внаслідок неблагополуччя за місцем навчання, роботи, у ній. Несправедливе, грубе ставлення із боку значимих людей. Часто негативний вплив на підлітка має шкільний булінг. Проблема ускладнюється тим, що на неї заплющують очі дорослі – батьки, вчителі. З часом вплив психологічного дискомфорту накопичується. Виникають серйозні невротичні розлади, і на цей момент у підлітка вже може сформуватися особистість злочинця [4; 5; 8].

                     Отже, аналізуючи психологічні теорії щодо розуміння віктимної поведінки особистості можемо говорити про те, що у основі формування віктимних установок лежить певна психотравма, яка викликає страждання чи тривогу у особистості. Основними чинниками віктимної поведінки є певні соціально-психологічні, кримінологічні характеристики, генетичні та індивідуально-психологічні особливості особистості.

 

Список використаних джерел

  1. Бистров А. Дослідження домінування типів віктимної поведінки в підлітків загальноосвітніх і спеціальних шкіл. Humanitarium. ПереяславХмельницький; Ніжин : Лисенко М. М., 2018. Том. 41, Вип. 1 : Психологія. С. 17-26.
  2. Боровська О. П., Прохоренко Т. Г. Гендерний аспект проблеми насильства в сім’ї і суспільстві. Вісник Міжнародного Слов’янського університету. Харків, 2006. Т. IX. № 1. С. 7–12.
  3. Гарькавець С. О. Психологія підліткової віктимності: монографія. Луганськ: Ноулідж, 2013. 175 с.
  4. Гошовський Я., Гошовська Д. Дифузна ідентичність підлітків з різнотипних депривованих сімей. Психологічні перспективи, Вип. 32, 2018. С. 85-96.
  5. Гошовський Я., Гошовська Д. Психологічні особливості тривожності й саногенності депривованої особистості. Психологічні перспективи, Вип. 39, 2022. С. 56 – 68.
  6. Калязіна Т.В. Психологічні особливості схильності інтелектуально обдарованих підлітків до віктимної поведінки. Вісник післядипломної освіти. Випуск 6(35). С. 78– 91.
  7. Максименко С. Д., Бантишева О. О. Методика дослідження психологічних особливостей емоційного інтелекту осіб юнацького віку, схильних до віктимної поведінки. Проблеми сучасної психології. Вип. 28. Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2015. С. 46–52.
  8. Ніколенко О. С. Профілактика й корекція девіантної поведінки підлітків: наук.-метод. посіб. Чернівці: Рута, 2004. 80 с.
  9. Терпелюк В. Віктимна поведінка підлітків як соціально-педагогічне дослідження. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Розділ 3. 2 (351), 2017. 74–79.
  10. Хрисенко В. Є. Психологія жертви. Харків: Комсум, 2001. 256 с.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net