Мобінг являє собою форму психологічного насильства у вигляді цькування співробітника в колективі, як правило, з метою його подальшого звільнення. Уперше цей термін у його сучасному значенні ввів психолог і доктор Ханц Лейман. Ним було проведено велике дослідження цього явища на робочих місцях у 1980-х роках. У результаті проведеного дослідження було виявлено, що кожен четвертий фахівець наражається на небезпеку на роботі. Ганц Лейман охарактеризував мобінг як «психологічний терор», який охоплює «систематично повторюване вороже і неетичне ставлення одного або кількох людей, спрямоване проти іншої людини, переважно однієї» [2].
У всьому світі на проблему мобінгу в колективі вже звернули достатньо уваги. Тема психологічного терору прописується в трудових договорах, і в разі, якщо на працівника чинять психологічний тиск, роботодавець зобов'язаний виплатити об'єкту психологічного терору матеріальне відшкодування. У Європі існують клініки, які спеціалізуються на лікуванні жертв мобінгу і допомагають людям виходити з кризових ситуацій [8]. Але на жаль, в Україні не приділяють достатньої уваги боротьбі з мобінгом. У нашій країні абсолютно не задіяні правові можливості антимобінгового захисту. Якщо в Європі про проблему мобінгу заговорили ще наприкінці 20 століття, то в Україні тільки зараз формується усвідомлення і практична потреба в правовому регулюванні мобінгу. Юристи усвідомлюють необхідність опрацювання правових механізмів захисту від психологічного терору. Уже почали з'являтися перші наукові праці, які присвячені окремим аспектам мобінгу в трудових відносинах, проте комплексно тема насильства на робочих місцях повною мірою ще не вивчалася [2].
Мобінг в організації проявляється в постійній і найчастіше необґрунтованій критиці, у поширенні про працівника завідомо неправдивої інформації у формі чуток і пліток, що підриває його професіоналізм і репутацію в колективі та організації загалом. Мобінг також може виражатися у вигляді бойкоту, глузувань, провокацій, залякувань, прямих образ, у нападках, що утискають честь і гідність працівника, демонстративного ігнорування, і навіть у вигляді заподіяння матеріальної або фізичної шкоди людині. Співробітник починає прямо або побічно зазнавати емоційного насильства на роботі. Підсумком усього цього завжди є звільнення та психологічна травма.
Стати жертвою мобінгу, як правило, не складно і нею може бути абсолютно будь-який фахівець, починаючи від звичайного робітника і закінчуючи керівником відділу, але дослідження свідчать, що найчастіше жертвами мобінґу на підприємстві стають працівники, які обіймають відносно вищу посаду, а відтак і вищу заробітну плату.
Причинами мобінгу виступають різні аспекти життя людини (Рис. 1).
Рис.1. Причини мобінгу в трудовому колективі
Мобінг у трудовому колективі має усуватися лінійними керівниками на стадії зародження. Однак, існує механізм з профілактики мобінг-процесів для попередження його несприятливого впливу (Рис.2).
Результати медичних досліджень зарубіжних фахівців засвідчили, що мобінг на робочому місці призводить до суттєвих фізичних і психологічних порушень. Співробітник перебуває у стані страху та піддається різним сумнівам. У результаті працівник стає психологічно нестабільним, він постійно намагається довести колективу свою професійну та соціальну спроможність [1, C. 56]. Якщо психологічний тиск на людину посилюється, то в неї з'являються такі психосоматичні симптоми: мігрень, порушення концентрації, застуда, порушення кровообігу та безсоння, унаслідок чого жертва мобінгу починає часто хворіти, а отже, з'являється велика кількість пропусків. Насумнішим наслідком психологічного цькування є самогубство.
Як же боротися з мобінгом у трудовому колективі? Поява такої проблеми як мобінг - це насамперед проблема керівництва, його помилка в організації праці. Працівникові, якого колектив або начальник обрали як об'єкт психологічного тиску, варто поставити запитання: «Чому саме я став жертвою?».
Рис. 2. Механізм із профілактики мобінг-процесів у трудовому колективі
Існують кілька способів боротьби з психологічним тиском на робочому місці [3, C. 195], (Рис.3).
Рис. 3. Способи захисту від мобінгу в трудовому колективі.
Можна зробити висновок, що керівництво, яке дбає і приділяє велику увагу своїм співробітникам, яке займається підтриманням сприятливого психологічного клімату в колективі та розвиває командний дух, не знає такої проблеми як мобінг. Якщо все ж таки виникає загроза через мобінг, керівник може звільнити або «жертву» (якщо колектив почав її переслідувати не просто так, а з об'єктивних негативних причин), або організатора мобінгу.
Таким чином, мобінг стає гальмом для організації. Це явище сприяє зниженню працездатності, формується несприятливий клімат у колективі, зростає плинність кадрів, більша ймовірність неправильно ухвалених рішень.
Програма профілактики мобінгу в організації
Профілактика – це сукупність заходів, які спрямовані на охорону здоров'я, запобігання виникненню і поширенню хвороб людини, на поліпшення фізичного розвитку населення, збереження працездатності та забезпечення довголіття [1].
Дослідник Т.М. Дзюба під профілактикою розуміє сукупність передпопереджувальних заходів, які спрямовані на збереження і зміцнення нормального стану порядку [1]. Ці заходи спрямовані на запобігання, усунення або нейтралізацію основних причин і умов, які й спричиняють різного роду соціальні відхилення негативного характеру та інші, соціально небезпечні та шкідливі відхилення в поведінці. На думку науковців (В.Д. Філіппова, В.В. Філіппова) у профілактичній діяльності необхідно наступне [6]:
- виявити причини й умови виникнення проблеми або комплексу питань, що потребують розв'язання;
- зменшити ймовірність або запобігти виникненню відхилень, які не узгоджуються із системою соціальних стандартів і норм у діяльності та поведінці окремої людини або групи;
- запобігти виникненню ймовірних психологічних, соціокультурних та інших колізій у людини або групи;
- зберегти, підтримати і захистити оптимальний рівень і спосіб життя людей;
- сприяти людині або групі у справі досягнення поставлених цілей, а також розкриття їхніх внутрішніх потенціалів і творчих здібностей [8].
Перераховані цілі вказують на те, що соціально-профілактичних заходів за певних умов може потребувати кожна людина, будь-яка соціальна група, організація або колектив. незалежно від ступеня їхнього соціального благополуччя на даний момент.
Позитивний результат у досягненні цілей комплексу профілактичних заходів багато в чому визначається принциповими засадами, на яких будується ця діяльність [9]. Першорядні принципи подано на рис 4.
Рис. 4. Принципи профілактики.
Так, у профілактичній діяльності значення надають умінням правильного і гнучкого орієнтування в кожній конкретній ситуації, об'єктивному, з науковою достовірністю узагальненню фактичного матеріалу, ретельному вивченню всіх причин відхилень, що виникли, та умов, за яких вони стали можливими. Профілактична діяльність, як правило, проводиться у формі програми, де заплановані дії спрямовані на досягнення бажаного результату, на запобігання можливим проблемам і спостереження за подальшим станом об'єкта.
Відповідно до вивчених концептуальних підходів у визначенні поняття «мобінг» та його особливостями в системі трудових відносин для реалізації найефективнішого механізму протидії та профілактики мобінгу далі доцільно презентувати програму, що включає комплекс профілактичних заходів.
Унікальність програми полягає в тому, що вона передбачає участь самої організації загалом, колективу співробітників і керівництва. Програму профілактики мобінгу можна застосувати в організаціях різних сфер діяльності, які зацікавлені у високих результатах праці та високоефективному розвитку співробітників.
Мета програми профілактики – створення сприятливих умов для успішної роботи кожного співробітника організації, а також збереження його фізичного, психічного та психологічного здоров'я.
Завдання програми:
1) здійснення заходів щодо протидії та профілактики мобінгу на робочому місці зі сторони організації, щодо створення всередині організації атмосфери довіри та взаємодопомоги;
2) здійснення заходів щодо протидії та профілактики мобінгу на робочому місці з боку співробітників організації;
3) надання компетентної допомоги керівникам організації в питаннях профілактики мобінгу.
Для розв'язання поставлених завдань передбачено напрями профілактичних дій, які можна структурувати в блоки:
1 блок - протидія мобінгу з боку організації;
2 блок - протидія мобінгу з боку співробітників;
3 блок - протидія мобінгу з боку керівників.
Форми роботи: групова та індивідуальна.
Зміст програми профілактичних дій за блоками подано в табл.
Результатами реалізації програми профілактики мобінгу в організації будуть:
1) сформовані особистісні ресурси співробітників установи, що забезпечують установку на відмову від мобінг-дій, спрямованих проти окремих працівників на їхньому робочому місці, а також непримиренність із психологічним тиском по відношенню до себе [5];
2) сформовані ресурси організації, які дають змогу стримувати прояви мобінгу в колективі, забезпечують підтримку співробітникові, який зазнав психологічних утисків, і допомагають йому на стадії припинення мобінг-дій;
3) впровадження в організацію механізмів, що забезпечують розвиток атмосфери довіри і взаємодопомоги в колективі, і мотивів відмови від мобінгу, а також інструментів раннього виявлення випадків психологічних утисків співробітників.
Таблиця 1
Програма профілактики мобінгу в організації
|
Зміст програми |
Форми роботи |
Протидія мобінгу з боку організації |
||
Моніторинг мікроклімату в трудовому колективі |
- діагностика задоволеності співробітників відносинами в трудовому колективі; - опитування співробітників про схильність їх до мобінгу; - анкетування співробітників, які вказали на мобінг у відношенні до них, з метою виявлення мобінг-дій в організації |
|
Формування корпоративної культури, заснованої на згуртованості колективу, толерантності та взаємоповазі; припинення будь-яких проявів мобінг-дій |
- розробка етичного кодексу / кодексу ділової поведінки в організації; - проведення в організації тренінгів ефективної комунікації; ділових ігор; семінарів; консультацій; корпоративних заходів; тощо. |
|
Створення сприятливих умов праці |
- забезпечення прозорості праці в організації; - усунення надмірних і недостатніх вимог до співробітників |
|
Підтримка продуктивних трудових відносин у колективі за рахунок впровадження практики коучингу |
коучинг або навчання, спрямоване на розвиток і підвищення соціального статусу окремої особистості в процесі спілкування з наставником |
|
Протидія мобінгу з боку співробітників |
||
Проведення політики неприйняття агресивної взаємодії з колегами |
- ухвалення організаційної угоди щодо захисту від мобінгу всіма співробітниками; - призначення консультантів із числа співробітників з проблеми мобінгу |
|
Озвучування фактів психологічного насильства в колективі |
впровадження практики відкритого тактовного обговорення фактів мобінгу в колективі |
|
Своєчасне вжиття заходів щодо припинення будь-якого конфлікту, профілактика конфліктів |
- запрошення психолога, який практикує вирішення конфліктних ситуацій; - залучення до взаємодії нейтральної третьої сторони |
|
Протидія мобінгу з боку керівників |
||
Застосування своєчасних заходів щодо припинення мобінгу в колективі |
- захист об'єкта мобінгу; - прийняття адміністративних рішень |
|
Компетентна допомога в питаннях профілактики мобінгу |
- тренінги для керівників з підвищення компетенції у профілактиці та вирішенні конфліктів; - комунікативні тренінги |
Психологічний тиск, дискримінація, утиски на роботі спричиняють суттєві зміни в трудовій поведінці, оскільки позначаються на здоров'ї співробітників. Керівництво організації займає провідну позицію в запобіганні цьому явищу. Розуміння й усвідомлення значущості здорового морально-психологічного клімату для ефективної роботи співробітників мають застосовуватися саме на рівні керівництва організації. У здійсненні профілактики та попередження мобінгу або його подолання в колективі необхідно задіяти всіх учасників трудового процесу.
Тільки в умовах згуртованої командної роботи можна досягти значних результатів. Зважаючи на це, необхідно глибше вивчити проблему мобінгу, розробити ефективні програми з профілактики психологічного терору на робочому місці.
Список використаних джерел
- Дзюба, Т.М. (2017) Професійне здоров’я як умова успішної соціалізації працівника в ситуації мобінгу. Організаційна психологія. Економічна психологія, 1, 7-13.
- Замятіна, Н.В., Долга, Г.В. (2015) Теоретичні аспекти явища мобінгу у трудових колективах. Вісник Чернівецького торговельно- економічного інституту. Економічні науки, 3, 98-106.
- Лещук, Г.В. (2016) Соціальні аспекти проявів мобінгу у професійному середовищі. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 1(38), 165-167.
- Сорокіна, А.А. (2018) Мобінг та булінг в трудових відносинах. Молодий вчений, 11(63), 139-146.
- Тінін, Д. (2021) Поняття та сутність мобінгу, шляхи його подолання. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ, 1, 171-176. https://doi.org/10.31733/2078-3566-2021-1-171-176
- Філіппова, В.Д., Філіппова, В.В. (2019) Мобінг і харасмент як детермінанти міжособистісних відносин у структурах державного органу. Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування: електр. зб. наук. праць Херсонського національного технічного університету, 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ttpdu_2019_1_36
- Nielsen, M.B. & Einarsen, S.V. (2018) What we know, what we do not know, and what we should and could have known about workplace bullying: An overview of the literature and agenda for future research. Aggression and Violent Behavior, 42, 71-83. https://doi.org/10.1016/j.avb.2018.06.007
- Peker, S., Inandi, Y., & Gilic, F. (2018) The Relationship between Leadership Styles (Autocratic and Democratic) of School Administrators and the Mobbing Teachers Suffer. European Journal of Contemporary Education, 7(1), 150-164. https://doi.org/10.13187/ejced.2018.1.150
- Petersen, L. (January 24, 2019) What Is Mobbing at the Workplace? URL: https://smallbusiness.chron.com/mobbing-workplace-43426.html