ВПЛИВ ОСОБИСТІСНИХ ЯКОСТЕЙ ВЧИТЕЛЯ НА УЧНЯ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ

Томчук Тетяна
здобувач освіти ОС Бакалавр факультету психології, Волинський національний університет імені Лесі Українки
Іванашко Оксана
науковий керівник, кандидат психологічних наук, доцент, Волинський національний університет імені Лесі Українки

Людське суспільство розвивається та характеризується на основних дошкільних періодах життя людини. Формуються такі психологічні компоненти як: мотивація, фізіологія, інтелект, емоції та соціалізація. Важливість педагогіки в тому, що вона розширює бачення дітей не тільки в плані навчання, а саме в сфері людських цінностей, спілкування та контакту з навколишнім середовищем. Вимогою до професії педагога стає постійна комунікація зі школярами, що продукує виховну та освітню роботу в школі. [3]

У дітей шкільного віку найбільш розвиненою є неусвідомлене копіювання поведінки, умінь та характеру. Школярі швидко наслідують риси які спостерігають у педагогів та, вміло привласнивши їх, використовують й вносять власні корективи. Вчитель молодших класів має великий вплив на індивідуальність дитини молодшого шкільного віку, формування соціально прийнятих навичок, що набуті дитиною під впливом педагога.

Дитячий вік - це час, коли формується особистість. У цей період закладаються моральні цінності та розвиваються соціально-психологічні якості. Тому дослідження особливостей особистості вчителя як засобу соціально-психологічного впливу на формування цінних особистісних якостей дитини є важливим завданням.

Мета статті - з’ясування, які особистісні якості вчителя мають найбільший вплив на формування особистості учня, а також визначити шляхи підвищення ефективності цього впливу.

Предмет дослідження – особистісні якості вчителя, що впливають на учня.

Об’єкт дослідження – особистість вчителя та її вплив на учня.

Особистість вчителя є одним із найважливіших факторів у навчально-виховному процесі. Саме вчитель дає можливість дитині дізнатися про світ більше, сформувати свої особистісні характеристики, розвивати свій емоційний та моральний фон. Енергетика та вміння вчителя співпрацювати з дитиною є надзвичайно важливими, оскільки дитина легко може сприймати ці якості на рівні підсвідомості. Вона відчуває емоції вчителя, проектує його дії та вчинки на себе. Таким чином, поведінка вчителя формує майбутні життєві навички дитини.

Вчитель не повинен кричати на дитину, але може поводитися з нею більш рішуче, щоб вона розуміла, що є певні правила і рамки, яких потрібно дотримуватися. Це допоможе їй краще зрозуміти, як працює світ і що не все в житті буде м'яким і комфортним. Головне для вчителя - не перестаратися з проявом рішучості до дитини. Якщо він перестарається, дитина може почати негативно сприймати вчителя. В результаті вона не буде виконувати його вказівок і візьме на свій рахунок весь негатив. Це може призвести до руйнування її психологічної свідомості і довіри до вчителя.

Педагог повинен навчитися правильно організувати дитину, зрозуміти її потреби і можливості, а також допомагати їй виконувати завдання і вчитися так, щоб було комфортно двом. [2]

Дитина шкільного віку повинна розуміти, що настанови вчителя є дуже важливими для її навчання. Вона не повинна створювати умови, які будуть перешкоджати спільній діяльності. Двоє повинні знайти компроміс, який буде зручним для всіх.

Дитина також повинна розуміти, що речі, які викладають у школі, є важливими для її майбутнього. Вона повинна бути зосереджена на навчанні і не відволікатися на сторонні речі.

Основні якості вчителя, що впливають на учня:

-         Педагогічні якості вчителя:

серед них професіоналізм та уміння спілкуватися з дітьми, є одними з найважливіших. Професіоналізм вчителя проявляється в його знаннях, уміннях та навичках, необхідних для успішного викладання. Вчитель повинен добре знати свій предмет, уміти цікаво і доступно викладати матеріал, а також вміти знаходити підхід до всіх учнів без психологічної шкоди для них. [2]

Інколи педагоги, не маючи можливості ефективно впливати на учня, намагаються залякати його батьками. Вони викликають батьків у школу, щоб ті посварили дитину. Батьки, відчуваючи такі очікування, вважають, що їхнє завдання - швидко нагримати на дитину в присутності вчителя. Це може дати тимчасовий ефект, але не вирішить проблеми.

Якщо вчитель не впорався з дитиною через її значні проблеми або власну некомпетентність, він очікує від батьків не формального виховання в кабінеті, а реальних результатів. Якщо ж батьки не будуть глибоко вникати у справи дитини, а йтимуть на компроміси, вчитель упевниться, що перед ним складна дитина, і шукатиме радикальніших способів вплинути на неї або перевести до іншого класу.

В крайньому випадку, вчитель може запропонувати батькам перевести дитину на домашнє навчання, мотивуючи це тим, що вона не слухається їх і неконтрольована, що свідчить про некомпетентність педагога. [1]

Уміння спілкуватися з дітьми є однією з найважливіших педагогічних якостей. Вчитель повинен вміти розуміти дітей, їхні потреби та інтереси, а також встановлювати з ними позитивні стосунки.

-         Моральні якості вчителя:

моральні якості вчителя, такі як справедливість та чесність, також мають важливий вплив на формування особистості учня.

Справедливість вчителя проявляється в його об'єктивному ставленні до всіх учнів, незалежно від їхніх успіхів у навчанні чи особистісних особливостей. Чесність вчителя проявляється в його правдивому ставленні до учнів, а також у його вимогливості до себе та інших. Вчитель не повинен виокремлювати жодного учня, незалежно від його успіхів у навчанні чи індивідуальних проявів.

Коли вчитель створює в класі атмосферу рівності та поваги, це допомагає дітям відчувати себе комфортно та безпечно. Вони не бояться відповідати на запитання, навіть якщо не знають відповіді.

Отже, особистість вчителя відіграє ключову роль у навчально-виховному процесі. Вона впливає на формування особистості учня та успішність у навчанні. Вчитель повинен вміти створювати в класі атмосферу рівності та поваги. Він повинен бути справедливим та чесним у ставленні до своїх учнів, вміє розуміти дітей, їхні потреби. З боку учня, важливо його готовність до навчання та співпраці з учителем. Також педагог повинен бути позитивним прикладом для наслідування. Взаємодія вчителя та учня - це складний процес, який вимагає від обох сторін зусиль та поваги. Однак, якщо учитель і учень готові працювати разом, вони будуть досягати великих успіхів.

Список використаних джерел:

1.Освіторія. Марина Бабушкіна. «Погана репутація в дитини». [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://osvitoria.media/experience/pogana-reputatsiya-u-dytyny-shho-robyty/

2. Українська правда життя «Яким є ідеальний український вчитель?» Софія Кочмар - Тимошенко. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://life.pravda.com.ua/society/2021/01/28/243802/

3. Формування психологічної готовності дитини до навчання. ЖДНЗ №58 / Статті / Діалог з практичним психологом. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://58.sadok.zt.ua/formuvannya-psyhologichnoyi-gotovnosti-dytyny-do-navchannya/

Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net