ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ З ІНОЗЕМНОЇ МОВИ У СТУДЕНТІВ

Тихонова Тетяна
Національний університет імені Тараса Шевченка кандидат психологічних наук, доцент
Шатирко Лариса
Інститут психології імені Г.С. Костюка старший науковий співробітник

Володіння іноземною мовою – необхідна передумова успішної життєдіяльності особистості в сучасному світі. Тому навчання цього вміння є не лише ключовим елементом освіти, але і важливою складовою культурного розвитку та міжкультурного спілкування. Формування компетентностей з іноземної мови в студентів вимагає комплексного підходу, який враховує не лише методи навчання, але й психологічні особливості студентської аудиторії.

До психологічних особливостей особистості в процесі навчання відносимо когнітивні процеси, мотивацію, емоційну сферу, стресостійкість, комунікативні навички, впевненість у собі, тощо.

Одним із ключових аспектів формування мовної компетентності є когнітивні процеси, що передбачають сприйняття, запам'ятовування, розуміння та відтворення мовних одиниць. Наприклад, сприйняття мови допомагає студентам розуміти звукову структуру та граматику мови, а пам'ять допомагає розуміти звукову структуру, граматику мови, зберігати нові слова та вирази. Увага важлива для концентрації на навчальному матеріалі. Мислення  - розв'язувати мовні завдання та розуміти складні концепції. Тому успішне засвоєння іноземної мови залежить від ефективності цих процесів, які можуть бути покращені за допомогою різноманітних методів навчання та психологічних технік при викладанні іноземної мови

Мотивація також відіграє важливу роль у вивченні іноземних мов. Студенти, які мають сильну мотивацію до успіху у вивченні мови, зазвичай досягають кращих результатів. Мотивація може бути зовнішньою (наприклад, бажанням отримати високі оцінки) або внутрішньою (наприклад, бажанням розширити свій культурний світогляд, або мати конкурентоспроможність як спеціаліст на ринку праці). У зв’зку з цим важливим є створення сприятливого середовища, яке підтримує мотивацію у студентів і підштовхує їх до досягнення успіху.

Для оптимізації навчання іноземної мови важливо враховувати як когнітивні процеси, так і мотивацію студентів. З цією метою можна використовувати різноманітні методи та технології, такі як інтерактивні заняття, групова робота, використання різноманітних джерел для збільшення мотивації (фільми, музика, література тощо) .

Когнітивні процеси та мотивація взаємодіють у формуванні компетенцій з іноземної мови. Розуміння цих процесів та їх взаємозв'язку допомагає створити ефективні методи навчання, що сприяють успішному засвоєнню мовних навичок та досягненню мовної компетентності.

Вивчення іноземної мови є захоплюючим та цікавим процесом, проте він також може супроводжуватися певними емоційними станами та, навіть. стресом. Емоційні чинники та стрес можуть впливати на ефективність навчання та формування компетенцій з іноземної мови у студентів.

Емоції відіграють провідну роль у навчанні. Позитивні емоції, такі як зацікавленість, радість та ентузіазм, можуть підтримувати мотивацію та сприяти швидшому засвоєнню матеріалу. Однак негативні емоції, такі як стрес, тривога та невпевненість, можуть послаблювати навчання та вплинути на успішність студентів.

Стрес під час вивченя іноземної мови може виникати внаслідок різних чинників, таких як невпевненість у власних здібностях, перенасичення інформацією, страх перед невдачею або незручність в спілкуванні іноземною мовою, тощо. Цей стрес може призвести до погіршення уваги та концентрації, а також до втрати мотивації.

Хоча стрес та емоції неминуче супроводжують процес навчання, існують технології, які допоможуть студентам управляти ними. Однією з таких стратегій є встановлення реалістичних цілей та очікувань, що допоможе уникнути перевантаження та надмірного стресу. Важливо також навчитися відпочивати та розслаблятися, знаходячи час для відпочинку та розваг.

Напротивагу уникненню емоційного чинника, студенти, навпаки, можуть використовувати його для покращення свого навчання. Наприклад, використання позитивного підкріплення та позитивних емоцій може стимулювати мотивацію та сприяти більш швидкому засвоєнню матеріалу.

Формування мовної компетентності також пов'язане з розвитком комунікативних навичок та впевненості у собі в процесі спілкування. Студентам важливо мати можливість практикувати мову в різних комунікативних ситуаціях, щоб збільшити їхню впевненість у власних здібностях та знизити бар’єри в спілкуванні. У процесі навчання важливо активно використовувати різноманітні мовні практики, такі як діалоги, дискусії, ділові ігри, тощо. Ці техніки допомагають студентам набувати не лише мовленнєву, але й соціокультурну компетенцію.

Формування компетентностей з іноземної мови у студентів - це складний та багатоаспектний процес, який вимагає уваги до різних психологічних аспектів.

Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net