КОПІНГ-СТРАТЕГІЇ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ

Білан Крістіна
здобувач освіти ОС Магістр факультету психології, навчальний-науковий інститут неперервної освіти Волинського національного університету імені Лесі Українки
Мушкевич Мирослава
Науковий керівник, доктор психологічних наук, професор кафедри практичної психології та психодіагностики Волинського національного університету імені Лесі Українки

Актуальність дослідження. У сучасному світі питання опанувальної поведінки розглядається як один з елементів для існування у навколишньому середовищі. Пристосування та адаптація до різних негативних, стресових чинників вкрай необхідна населенню. Також необхідно розглянути-стратегії для військових як окрему гілку опанувальної поведінки. Особливості копінг-стратегій військових полягає у тому, що вони майже постійно знаходяться у стресовій ситуації: на навчаннях, у зоні бойових дій, виконуючи завдання за призначенням і навіть повертаючись на місце постійної дислокації, це знову ж таки йде зміна середовища і адаптація до нього.

Сучасна психологія пояснює копінг-стратегії як вироблення свідомої поведінки для подолання стресу. В основі копінг-стратегій лежать так поняття як «Я-концепція», «ресурси особистості», «когнітивні операцій психологічної діяльності», «локус контролю». Дослідження  копінг-стратегій поки-що досить розрізнені. Існує чимало класифікацій копінг-стратегій, проте науковці виділяють базові стратегії, а саме: стратегія вирішення проблем, стратегія уникання, стратегія орієнтована на емоції.

Проблемою копінг-стратегій відображено у працях психологів та психотерапевтів, вчених-класиків, таких як Р. Лазарус, С. Фолькман, С. Норман, Д. Ендлер, Д. Джеймс, У. Джемс, К. Мінігер, С. Хобфолл, Н. Хаан. Надзвичайно цікавими є роботи українських вчених, які відображають психологію вибору копінг-стратегій Н. Крамар [6], З. Шайхлісламов [9], С. Корсун  [3], Т. Ткачук [3], Т. Бульчик [1], В. Мушкевич [1], Б. Опальчук [7], Л. Гачак-Величко [3], Л. Тютюнник [8], Л. Карамушка [4], С. Василенко [2] та ін.

Вчені розглядають поняття копінг-стратегії, як готовність індивіда вирішувати життєві завдання шляхом пристосування до обставин, що передбачає сформованість уміння використовувати певні засоби для подолання стресу. В разі вибору активних форм поведінки підвищується вірогідність усунення впливу стресових чинників на особистість. Особливості вміння обирати та відбирати активні опанувальні форми поведінки пов’язані з Я-концепцією, локусом контролю, умовами середовища

Аналіз теоретичної літератури дозволив нам виділити, що для формування копінг-стратегій потрібні такі елементи як: копінг ресурси, когнітивні операції психологічної діяльності, локус контролю, Я-концепція. Усі ці елементи тісно пов’язані між собою і складають загальну картину опанувальної поведінки.

Копінг ресурси - це все те, що індивід застосовує для подолання стресу, до них належать характеристики особистості і соціального середовища, які полегшують або роблять можливою адаптацію до життєвих стресів, сприяють розвитку засобів його подолання, підвищують стресостійкість. Це особистісні структури, які допомагають людині впоратись із загрозливими обставинами, полегшують адаптацію. Насамперед це – здоров’я і його важливий компонент – особистісний енергетичний потенціал, який необхідний для розв’язання конкретної проблеми. Когнітивні процеси є цілісність і нерозривна єдність психіки людини і є те, що утворює особистість – це форма існування психіки людини, яка являє собою цілісність, здатну до саморозвитку, самовизначення, свідомої предметної діяльності і саморегуляції, та має свій унікальний і неповторний внутрішній світ, самоконтроль та саморозвиток як фундаментальні якості особистості підкреслюються у різних підходах.

Для військовослужбовця важливо зазначити чинниками психічної травматизації є: реальна загроза життю, яка виникає при пересуванні на позиції без відповідного захисту; загроза підриву на вибухових пристроях; загроза загибелі під вогнем снайперів; необхідність бачити тіла загиблих та торкатись до них; постійне очікування загострення ситуації; спілкування з важко пораненими. Дуже важливими є чинники, виділені у полонених, які проявляються у вигляді: стану невизначеності та невідомості, відсутності вірогідної інформації, небезпеки непередбачуваних дій терористів, тяжких побутових умов, відсутності їжі, води, можливостей задовольнити природні потреби, чутки про значну кількість у полоні, загроз, що спричиняли думки про розправу та загибель.

Мета дослідження. У своєму дослідженні ми поставили завдання дослідити психологічні особливості актуальних копінг-стратегій у військовослужбовців.

Процедура та методика дослідження. Емпіричне дослідження копінг-стратегій військовослужбовців, проводилося на базі військової частини Волинської області у військових силах правопорядку, Рівненської області на виїзних взводах радіотехнічних військ Повітряних сил, військової частини командування сил логістики Міністерства оборони Київської області та у сухопутних військ  на першій лінії Донецької областей в онлайн режимі. У дослідженні копінг стратегій  приймало участь 69 військовослужбовців чотирьох родів військ (сухопутні війська, радіотехнічні війська повітряних сил, військова служба порядку, командування сил логістики Міністерства оборони). Відповідно до опитування отримали наступні дані. Серед військовослужбовців 26,1% перебуває у сухопутних військах, 27,5% радіотехнічні війська повітряних сил, 8,7% військових які перебувають на службі у військах служби порядку складає та 37,7% становлять військовослужбовці які знаходяться у командуванні сил логістики Міністерства оборони. Військовослужбовці перебували у різних дислокаціях (місця проведення бойових дій, постійного місця дислокації, виїзному взводі).

Основними психодіагностичними методиками виступили опитувальник «копінг-стратегій тест (WCQ)» (Р. Лазарус та С. Фолькман адаптована Т. Крюковою, Є. Куфтяк, М. Замишляєво), опитувальник «копінг-поведінки у стресових ситуаціях CISS» (С. Норман, Д. Ендлер, Д. Джеймс, М. Паркер адаптована Т. Крюковою), методику «Індикатор копінг-стратегій» (Амірхан), Багаторівневий особистісний опитувальник «Адаптивність»» (А. Маклакова і С. Чермяніна).

Результати дослідження. Результати дослідження показали, що серед військовослужбовців найбільш використовувані копінг-стратегіями є позитивна переоцінка, що характеризує собою використання зусиль по створенню позитивних думок і особистісного зростання та втеча-уникнення яка характеризується поведінковими зусиллями щодо втечі або уникнення проблеми. Найменш вираженим у використанні становлять стратегія прийняття відповідальності та дистанціювання яка являє під собою когнітивні зусилля по віддаленню від складеної ситуації, а також зменшення її значення. Середнє значення мають у використанні такі копінг-стратегії як конфронтаційний копінг характерний тим що веде активні дії щодо зміни ситуації, інколи може бути агресивним та пошук соціальної підтримки для якої характерна пошук інформації а також зовнішня підтримка. Третина опитуваних військовослужбовців виділяють самоконтроль як використання зусиль щодо регулювання своїх почуттів та планування вирішення проблеми як використання довільно проблемно-сфокусовані зусилля щодо зміни ситуації.

Виявлено, що копінг-стратегія втечі та уникнення найбільш характерна для сухопутних військ, радіотехнічні війська найчастіше використовують стратегію позитивної переоцінки. Планування вирішення проблеми притаманне Командуванню Сил логістики. Позитивна переоцінка виражена у військах Сил правопорядку. Найменш використовуємо копінг-стратегія виділяється прийняття відповідальності у всіх родах військ.

Досліджено, що у великої кількості військовослужбовців різних родів військ вираженими копінг-стратегіями у використанні є проблемно-орієнтовна копінг-стратегія для якої характерним є вирішення проблеми, аналіз ситуації, вибудовування плану дії, пошуку інформації. Також активно використовується копінг-стратегія пошуку соціальної підтримки яка характеризується взаємодією з оточуючими для подолання труднощів. Менш вираженими у використанні становлять такі стратегії як копінг-стратегія орієнтована на уникнення при якій людина намагається ухилитися від виниклої проблеми та копінг-стратегія відволікання. Найменш вираженою є емоційну-орієнтована копінг-стратегія для якої характерно врегулювання емоційного напруження.

Визначено, що найбільшою мірою у військовослужбовців виражена копінг-стратегія вирішення проблеми, для якої характерним є те, що вона спрямована  на активні дії для подолання стресових ситуацій та інших виникаючих проблем. Другий за використанням копінг-стратегія знаходиться пошуку соціальної підтримки, як стратегія яка характеризується взаємодією з оточуючими людьми для подолання складної ситуації. Третьою по використанню копінг-стратегія є стратегія уникнення проблеми, за допомогою якої є прагнення уникати будь якими способами проблеми.

Встановлено, що військовослужбовців  достатньо стійкі до стресу за усіма показниками. Для військовослужбовців збройних Сил України найбільш використовуємо шкалою є «Комунікативні особливості», яка характеризується вмінням побудови міжособистісних відносин у колективі та шкала «Моральна нормативність» характеризує здатності дотримуватись норм моральної поведінки, вмінням співпрацювати у колективі. Далі за ієрархією знаходиться шкала «адаптивні здатності» яка спрямована на визначення професійної діяльності та мотивації. Найменший відсоток має шкала «Нервово-психологічної стійкості» яка визначає схильність та толерантність до несприятливих дій професійної діяльності

На основі проведеного дослідження і аналізу використання копінг-стратегій військовослужбовців, була розроблена програма психотерапії з розвитку копінг-стратегій військовослужбовців повинна сприяти запуску психологічних механізмів перетворення ціннісно-смислової та особистісної сфери військового, що створює умови для появи психологічних новоутворень, які відображають змістовне наповнення мотиваційної системи військового як особистості.

Реалізація представленої програми сприятиме посиленню мотивації військовослужбовця і, як наслідок, забезпеченню соціального замовлення щодо виховання гармонійної, цілісної особистості, здатної до творчої і активної життєвої позиції. Звичайно, в процесі реалізації програми можуть мати місце успіхи та невдачі, що викликають радості і прикрості, які підсилюють або послаблюють мотивацію особистості. Найважливішою умовою реалізації мотиваційного потенціалу є створення в процесі виконання програми ситуацій успіху, переживання суб’єктом радості від успіхів і удач.

Завданнями програми: сприяти самореалізації особистості військового через розвиток її психологічних складових та особистісних ресурсів: життєстійкості, ціннісною-смислових і мотиваційних ресурсів (осмисленість життя, мотивації саморозвитку, цінностей самореалізації, часової перспективи); ресурсів саморегуляції (самоставлення зменшити рівень тривоги та тривожності, відчуття страху осіб з тривожними станами; розвинути навички усвідомлення та контролю тривоги та тривожності; підвищити рівень самооцінки та самопізнання в процесі розвитку рівня впевненості; сформувати толерантність спілкування з іншими людьми; покращити та розвинути навички міжособистісного спілкування.

Програма передбачає чотири блоки психологічної допомоги. Перший блок – усвідомлення сутності стресу та його основні прояви у військовослужбовців, аналіз основних стресорів у професійній діяльності військовослужбовця, допомогти військовим глибше засвоїти поняття «стрес» та сприяти розвитку розпізнавати його, другий блок – діагностика базових копінг-стратегій військовослужбовців та особливості використання базових копінг-стратегій в різних професійних ситуаціях, третій блок – функції копінг-стратегій у забезпеченні психологічного здоров’я та благополуччя військовослужбовців; аналіз можливостей різних копінг-стратегій в контексті забезпечення психічного здоров’я та благополуччя військовослужбовців, четвертий блок – визначити психологічні чинники розвитку копінг-стратегій військовослужбовців.

Кожний із блоків передбачає бесіду, індивідуальні консультації, міні-лекції щодо видів копінг-стратегій, психоедукаційні елементи, техніки психотерапевтичного впливу, навчальні семінари, основною метою яких є ознайомлення із передовими психотехнологіями щодо вироблення копінг-стратегій особистості та ознайомлення з техніками самоконтролю, саморегуляції емоційного стану.

Висновки та перспективи подальших досліджень. Проведене дослідження дозволило нам виділити основні психологічні особливості використання копінг-стратегій та підібрати основні складові програми психологічної допомоги. Подальші наші дослідження будуть спрямовані на пошук оптимальних шляхів допомоги, підтримки, психодіагностики, психоедукації, психоконсультування та психотерапії. Також передбачаємо апробацію програми та презентацію результатів її ефективності.

 

Список використаних джерел

  1. Бульчик Т., Мушкевич В. Емоційні та поведінкові прояви військовослужбовців, що перебувають в зоні бойових дій. Психологічні студії № 1. 2022. URL: https://doi.org/10.32782/psych.studies/2022.
  2. Василенко С. Психологічна реабілітація в системі психологічного забезпечення підготовки та застосування військ (сил) Збройних Сил України в сучасних умовах. Вісник Національного університету оборони України. Випуск 1. 2019 С. 5-10. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnaou_2019_1_3.
  3. Гачак-Величко Л. Психологічні засади колективних настроїв у збройних силах України. Психологічні студії № 2. 2023 URL : https://doi.org/10.32782/psych.studies/2023.2.5
  4. Карамушка Л. Копінг-стратегії персоналу освіти та науки організацій під час війни: рівень вираженості та зв'язок з психічним здоров’ям. Журнал сучасної психології № 4 (27), 2022 С. 33 URL: https://doi.org/10.26661/2310-4368/2022-4-4
  5. Корсун С, Ткачук Т. Копінг-стратегії як складові копінг-поведінки особистості. 2019. URL : https://www.myslenedrevo.com.ua/uk/Sci/Philosophy/PsychologyTax/2/3/1.htm
  6. Крамар Н. Копінг-поведінка як об’єкт дослідження психологічної науки. Магістерський науковий вісник. Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Випуск 29. 2018. С. 68–70
  7. Опальчук Б., Особливості психоемоційного стану військовослужбовців під час виконання бойових завдань. 2019
  8. Тютюнник Л. Бойовий стрес та шляхи подолання його психотравмуючих наслідків. Питання психології. Вісник Національного університету оборони України. № 2 (55). 2020. С. 106-115. http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/214207/214292
  9. Шайхлісламов З. Теоретичні підходи визначення копінг-стратегії поведінки особистості. Українська інженерно-педагогічна академія. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія «Психологія» УДК 159.99. URL: https://doi.org/10.32782/2709-3093/2023.1/11
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2025
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net