ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ КАР′ЄРНИХ ОРІЄНТАЦІЙ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ

Дудкевич Наталія
здобувач освіти ОС Магістр Навчально-наукового інституту неперервної освіти, Волинський національний університет імені Лесі Українки
Грицюк Ірина
науковий керівник, кандидат психологічних наук, доцент, Волинський національний університет імені Лесі Українки

Професійний вибір має значний вплив на розвиток особистості. Зокрема, вибір професії психолога пов'язаний із прагненням допомагати людям, вирішувати їхні емоційні та поведінкові проблеми. Кар’єрні орієнтації майбутніх психологів формуються під впливом особистих цінностей, інтересу до людської поведінки та бажання самореалізації. Сам процес навчання сприяє розвитку емпатії, рефлексії та критичного мислення, що стають ключовими характеристиками професійної ідентичності [4].

Основними мотивами вибору кар’єри психолога науковці, які працюють з даною тематикою, визначають:

  • Альтруїстичні мотиви: прагнення допомагати людям, полегшувати їхнє емоційне страждання.
  • Особистісний розвиток: інтерес до пізнання себе та інших, бажання зрозуміти власні внутрішні переживання.
  • Пошук соціального визнання: прагнення бути затребуваним професіоналом у суспільстві.
  • Фінансова мотивація: для частини майбутніх психологів важливо досягти стабільного доходу та перспектив кар’єрного росту в цій сфері.

Особливістю професійної мотивації студентів-психологів є високий рівень мотивації до професійного вдосконалення, участі в тренінгах, семінарах і додаткових курсах. Схильність до рефлексивного аналізу: майбутні психологи часто аналізують свій вибір професії та власну готовність до професійної діяльності. Орієнтація на гуманістичні цінності, адже, студенти цієї спеціальності зазвичай схильні до толерантності, відкритості та емпатії.

Щодо типів кар’єрних орієнтацій майбутніх психологів, то це [1]:

  1. Орієнтація на практичну діяльність: прагнення працювати у сфері психотерапії, консультування, коучингу.
  2. Орієнтація на наукову діяльність: бажання досліджувати психологічні процеси, писати наукові праці, викладати.
  3. Орієнтація на соціальну підтримку: вибір роботи в державних установах, школах, благодійних організаціях.
  4. Підприємницька орієнтація: відкриття власної психологічної практики або створення тренінгових центрів.

Але слід врахувати, що часто, кар′єрні орієнтації залежать від особистісних характеристик. Наприклад, емпатійність, що передбачає високу здатність розуміти почуття інших сприяє вибору сфер, пов’язана із консультуванням. Здатність до рефлексії, а саме, до самоспостереження та аналізу, спрямовує до наукової роботи або викладання. Така характеристика, як адаптивність (це про студентів із гнучким мисленням, що орієнтуються на багатофункціональні ролі), наприклад, психолога-коуча або психолога-підприємця [5].

Сьогоднішні реалії ставлять перед здобувачами освіти багато перепон на шляху до професійної самореалізації. Зокрема мова йде про:

  • Невизначеність перспектив: студенти можуть сумніватися у стабільності професії через конкуренцію та складність побудови власної практики.
  • Страх професійного вигоряння: усвідомлення емоційних ризиків роботи з клієнтами може знижувати ентузіазм.
  • Дефіцит практичного досвіду: недостатня кількість практичних занять під час навчання ускладнює вибір конкретної спеціалізації [2].

Викладачі та наставники слугують моделями професійної ідентичності, впливаючи на пріоритети студентів. Участь у волонтерських і навчальних проєктах дає можливість випробувати себе в різних ролях (консультанта, тренера, дослідника). Доступ до сучасних психологічних методик і технологій формує інтерес до різних інноваційних напрямків, таких як когнітивно-поведінкова терапія або онлайн-консультування.

Жінки частіше обирають спеціалізації, пов’язані з міжособистісною підтримкою, наприклад, роботу з дітьми чи сім’ями. Чоловіки більш схильні до наукової діяльності або коучингової практики, що потребує стратегічного підходу [3].

Сучасні тренди у кар’єрних орієнтаціях майбутніх психологів:

  • Інтерес до спеціалізованих напрямів: наприклад, робота з травмою, нейропсихологія, арттерапія, сексологія.
  • Розвиток онлайн-практики: прагнення до роботи у цифровому середовищі для розширення аудиторії.
  • Міждисциплінарний підхід: інтеграція психології з іншими галузями, такими як педагогіка, медицина, бізнес.

Висновок: Кар’єрні орієнтації майбутніх психологів формуються під впливом особистісних характеристик, навчального досвіду та соціокультурних умов. Підтримка студентів у професійному самовизначенні та розширення можливостей для їхньої самореалізації є ключовими завданнями в освіті та розвитку цієї важливої галузі.

 

Список використаних джерел

  1. Авер’янова Г. М., Дембицька Н. М., Москаленко В. В. Особливості соціалізації молоді в умовах трансформації суспільства. Київ: «ППП», 2015. 308 с.
  2. Базиль Л. О., Орлов В. Ф. Методологія формування кар′єрних орієнтацій і досягнення професійного успіху фахівців. Інститут професійно-технічної освіти НАПН України. Електронний ресурс. Режим доступу: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://core.ac.uk/download/pdf/162002427.pdf
  3. Баклицький І.О. Психологія праці. Київ: Знання, 2008. 655 с.
  4. Бондаревська І. О., Олійник А. О. Особливості кар′єрних орієнтацій та емпатійних здібностей студентів. Електронний ресурс. Режим доступу: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/14483/1/Bondarevska.pdf
  5. Вірна Ж. П. Основи професійної орієнтації. Луцьк: Вежа, 2003. 156 с.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net