Актуальність дослідження полягає в тому, що в сучасній країні потрібні фахівці, які вміють проявляти себе, творити на користь держави, вільно думати, мають власний підхід, вміють експериментувати там, де це, здається, неможливо, створювати власні аналізи. Нова Українська школа спрямована на розвиток креативності, що є одним із першочергових завдань сучасної освітньої реформи. Креативні здібності дозволяють дитині легше адаптуватися до навчально-виховного процесу, гнучко реагувати на постійні зміни середовища у динамічній взаємодії з іншими суб’єктами освітнього процесу. Креативність стимулює розмаїтість думок і вчинків, множинність розв’язків проблем, багатомірність у сприйнятті конкретної ситуації.
Сутність креативності в навчально-виховному процесі обумовлено низкою важливих міркувань. По-перше, креативність може виробляти навички вирішувати різні задачі, орієнтуватися в нових умовах, долати різноманітні труднощі. По-друге, креативність викликає та стимулює розвиток інтересів до діяльності, адже завжди пов’язана з відкриттям нового, знаходженням чогось раніше невідомого. Розвиток креативних здібностей пов’язаний з віковими закономірностями психічного розвитку.
Креативність виступає як властивість особистості, яка відповідає за генерування оригінальних ідей, інсайт, інтуїцію (Ф. Баррон, М. Воллах, Дж. Гілфорд, П. Торранс, Р. Спілберг та інші представники американської школи психології креативності, обдарованості особистості).
Говорячи про вміння дітей виходити за рамки звичного, слід відзначити, що це є важливою рисою особистості, яка прописана в сучасних освітніх нормативних документах, зокрема: Законі України «Про освіту», галузевих стандартах вищої освіти, Національній доктрині розвитку освіти України тощо.
На сьогодні проблема розвитку креативності людини є вагомим пріоритетом сучасного суспільства. Життя в епоху науково-технічного прогресу урізноманітнюється і ускладнюється. Воно потребує від людини не шаблонних, звичних дій, а лабільності, гнучкості мислення, швидкого орієнтування і адаптації до нових умов, креативного підходу до вирішення великих і малих проблем. Без розвитку креативності життя втрачає певну силу особистості, а саме змістовність, яскравість, цілеспрямованість, значущість. Креативність особистості – це сукупність її властивостей і рис характеру, які характеризують ступінь їхньої відповідності вимогам певного виду навчально-творчої діяльності та які обумовлюють рівень результативності цієї діяльності.
Плин життя та мінливі соціально-економічні умови у сучасному суспільстві призводять до необхідності формування креативної особистості, яка спроможна ефективно і нестандартно долати певні життєві проблеми. У зв'язку з цим перед шкільними установами постає важливе завдання розвитку креативності підростаючого покоління. Це, у свою чергу, вимагає вдосконалення навчально-виховного процесу з урахуванням психологічних закономірностей всієї системи пізнавальних процесів.
Здавна відомо, що учні, які захоплюються певною справою, проявляють наполегливість та силу волі з метою опанування тими знаннями й вміннями, які випереджають програмні вимоги. Це є дуже добрим, адже дитина розвивається, коли досягає поставленої мети, застосовуючи ці знання і вміння, які є вкрай необхідними для реалізації творчих задумів. Саме в процесі розв'язання творчих завдань та пошуку нестандартних способів, в дітей відпрацьовуються навички дискутування та критичного ставлення до тривіального. Окрім цього, креативність учнів сприяє також формуванню морально-етичних та вольових якостей. Креативність школярів сприятливо впливає на їхній фізичний та естетичний розвиток, оберігає від моральної деградації.
Молодший шкільний вік – є завершальним етапом дитинства. У цей період відбувається зміна провідної психічної саморегуляції від мимовільної до свідомо-вольової. Також, зазначений віковий період є сприятливим для розвитку креативності, адже в цьому віці дитина вперше усвідомлює відношення між ним і оточуючими людьми. Вона починає розбиратися в громадських мотивах поведінки, моральних оцінках, значущості конфліктних ситуацій. Іншими словами, в цьому віці відбувається свідоме формування особистості. Якщо раніше провідною діяльністю була гра, то тепер – навчання, що є аналогом трудової діяльності, причому оцінка інших залежить і визначається шкільними успіхами.
Мета дослідження: розробити та апробувати тренінгову програму «Розвиток креативного потенціалу учнів молодшого шкільного віку.
Відповідно до мети вирішувалися такі завдання дослідження:
- Здійснити аналіз теоретичних засад проблеми розвитку креативності учнів молодшого шкільного віку.
- Провести емпіричне дослідження особливостей розвитку креативних здібностей учнів молодшого шкільного віку.
- Розробити та перевірити ефективність тренінгової програми «Розвиток креативного потенціалу учнів молодшого шкільного віку».
Об’єкт дослідження: креативність особистості.
Предмет дослідження: розвиток креативності учнів молодшого шкільного віку.
Для вирішення поставлених завдань використано наступні методи дослідження: 1) аналіз наукової літератури з досліджуваної проблеми, що включає аналіз раніше проведених досліджень; 2) психодіагностичні методики (тестування): П. Торренс «Короткий тест творчого мислення», Т. Пашукова «Дослідження творчої уяви», Дж. Гілфорд «Конструювання фрази по початкових буквах», С. Співак «Творчі схильності учня», С. Співак «Обдарованість учня»; 3) розвивальний експеримент; 4) методи кількісного аналізу результатів дослідження: порівняльний аналіз результатів дослідження (показник відсотків) та кількісний аналіз з використанням статистичної комп’ютерної програми SPSS 21.0. (коефіцієнт лінійної кореляції за критерієм χ²-Пірсона).
Теоретична значущість дослідження: аналіз та систематизація наукових поглядів щодо особливостей розвитку креативності в дітей молодшого шкільного віку.
Практичне значення отриманих результатів дослідження полягає у тому, що вони можуть бути використані практичними психологами у навчальних освітніх закладах при роботі з дітьми молодшого шкільного віку з метою розвитку в них креативного потенціалу.
Експериментальна база. Як респонденти були обрані учні 4-х класів Бердянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Бердянської міської ради Запорізької області. Загальна кількість респондентів складала 40 осіб. Також у емпіричне дослідження були залучені батьки молодших школярів (40 осіб) та вчителі (9 осіб).
Теоретико-емпіричне дослідження проблеми особливостей розвитку креативності у дітей молодшого шкільного віку дало змогу встановити:
1) Здійснено аналіз теоретичних засад проблеми розвитку креативності учнів молодшого шкільного віку. Загалом поняття «креативність» розуміють як інтегральну властивість особистості, творчий потенціал, творчі можливості людини, які проявляються в інноваційних перетвореннях у всіх сферах життя. Сучасний стан вивчення проблеми розвитку творчого потенціалу дітей указує на необхідність синтезу різноманітних поглядів на детермінацію їх творчості не лише теоретичними, а й емпіричними методами. Розвиток креативних здібностей учнів у навчально-виховній діяльності в початковій школі – це психолого-педагогічний процес поєднання креативних когнітивних процесів, діяльнісного й особистісного компонентів особистості молодшого школяра, які здатні забезпечити активність та ефективність креативного процесу навчально-виховної діяльності в початковій школі. Психологічні механізми творчої діяльності дітей молодшого шкільного віку ґрунтуються на індивідуальних особливостях: генетичних задатках, належності від типу темпераменту, характеру сприйняття. Молодший шкільний вік – це сприятливий період для розвитку творчих здібностей, формування інтересів особистості і забезпечення можливостю проявити себе в різних видах діяльності. Дитина в цьому віці виявляє максимум активності, інтерес, готовності до дії.
2) Проведено емпіричне дослідження особливостей розвитку креативних здібностей учнів молодшого шкільного віку. На основі отриманих результатів був здійснений підбір необхідного психологічного інструментарію для подальшого поглибленого вивчення зазначеної проблеми. Результати, отримані у процесі дослідження особливостей розвитку креативності у дітей молодшого шкільного віку дали змогу виявити: наявність значної кількості респондентів із низьким рівнем розвитку творчого мислення; наявність респондентів із низьким рівнем творчої уяви, причому, кількість дівчат із низьким рівнем значно є більшою ніж кількість хлопців; наявність респондентів із низьким рівнем мовленнєвого розвитку, причому, кількість хлопців із низьким рівнем мовленнєвого розвитку – є більшою ніж кількість дівчат; наявність значної кількості респондентів із низьким рівнем творчих здібностей, причому, кількість дівчат із слабким ступенем вираженості досліджуваних показників значно перевищує кількість хлопців; наявність респондентів, за результатами відповідей їхніх батьків, з якими необхідно ретельно працювати у напрямку розвитку їхньої обдарованості. Рівень креативності в дітей молодшого шкільного віку, зазвичай, залежить від тих навичок, яких дитина дошкільного віку набула в іграх, спілкуванні з оточуючими, продуктивних видах діяльності. В дітей молодшого шкільного віку спостерігається значне згасання креативності. Це пояснюється втратою свободи молодшого школяра по причині навантаження навчанням, шкільним обмеженням: у школі, певною мірою, втрачається можливість для ігрової діяльності дітей, фантазування, особистого пізнання світу, тощо;
Для перевірки взаємозв’язку між досліджуваними явищами використаний математико-статистичний метод – коефіцієнт лінійної кореляції за критерієм χ²-Пірсона. В результаті здійснення зазначеної процедури, виявлений прямопропорційний взаємозв’язок між показниками досліджуваних явищ : творче мислення, творча уява, мовленнєвий розвиток, творчі нахили;
3) Розроблено та перевірено ефективність тренінгової програми «Розвиток креативного потенціалу учнів молодшого шкільного віку». Отримані результати констатувального експерименту першого порядку, дали змогу встановити наявні проблеми, пов’язані з особливостями розвитку креативності у дітей молодшого шкільного віку. Вони полягали у недостатності розвитку творчого мислення, творчої уяви, мовлення та творчих здібностей, тому з метою усунення цих недоліків респондентів експериментальної групи було залучено до участі у тренінговій програмі «Розвиток креативного потенціалу дітей молодшого шкільного віку». Метою зазначеної програми було розвивальна робота із респондентами експериментальної групи над підвищенням загального рівня творчого мислення, творчої уяви, мовленнєвого розвитку та творчих здібностей.
З метою перевірки ефективності зазначеної тренінгової програми була здійснена процедура констатувального експерименту другого порядку з респондентами за допомогою тих самих методик та у тих самих умовах. Результати перевірки ефективності тренінгової програми «Розвиток креативного потенціалу в дітей молодшого шкільного віку» дали змогу встановити позитивну динаміку змін в респондентів за показниками творчого мислення, творчої уяви, мовленнєвого розвитку та творчих здібностей. отримані показники вказують на ефективність та дієвість розробленої та апробованої тренінгової програми для учнів молодшого шкільного віку;
Результати, отримані в ході констатувального експерименту другого порядку стали основою для розробки необхідних практичних рекомендацій для батьків респондентів та їхніх вчителів щодо розвитку креативного потенціалу в молодшому шкільному віці. Практичні рекомендації батькам та вчителям були надані у формі групового консультування.
Батькам було рекомендовано: давати вихід проявам дитячої творчості; створювати необхідні умови для розвитку креативності, які не залежать від прямої взаємодії з вчителем; враховувати вікові особливості спілкування дитини з ровесниками і дорослими; створювати проблемні ситуації, які спонукатимуть дитину шукати і використовувати предмети-замінники; позитивно ставитися до дитячих фантазувань тощо.
Вчителям було рекомендовано: заохочувати самостійні думки і дії дитини, якщо вони не шкодять оточуючим; не заважати прагненню дитини щось зробити або зобразити щось по-своєму; поважати точку зору вихованця, якою б вона не була «неправильною» – не пригнічувати її своїм «правильним» ставленням та думкою; пропонувати дітям більше робити вільних малюнків, словесних, звукових, тактильних і смакових образів, цікавих рухів і інших спонтанних творчих проявів в процесі занять тощо.
Перспективами подальших розвідок у цьому напрямі є теоретико-емпіричне дослідження особливостей розвитку креативності у дітей молодшого шкільного віку з особливими освітніми потребами.
Список використаних джерел
- Антипець В. П., Артюх С. М. Розвиток творчих здібностей учнів початкових класів як основи креативної особистості. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2015. Вип. 125. С. 279-2
URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2015_125_68
- Антонова О.Є. Сутність поняття креативності: проблеми та пошуки. Теоретичні і прикладні аспекти розвитку креативної освіти у вищій школі: [монографія] / за ред. О.А. Дубасенюк. Житомир: Вид-во ім. І. Франка, 2012. С.14–41
- Антошків А., Колісник М. Комунікативна креативність особистості: психологічний зміст та детермінанти розвитку. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Психологія. Вип. 65. С. 8-24
URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhnpu_psykhol_2021_65_3
- Бабак А., Вольянська С. Креативне мислення – ключова компетентність педагога ХХІ століття. Теорія та методика навчання та виховання. № 51. С. 13-18.
- Бабій М.Ф. Розвиток та прояви творчості у сучасній школі. Практична психологія та соціальна робота. 2011. №11. С. 20–26.
- Бібік Н.М. Переваги і ризики запровадження компетентнісного підходу в шкільній освіті. Український педагогічний журнал. №1. С.47–58
- Бобро А. А., Коваль Т. В. Дидактичні умови організації самостійної роботи молодших школярів. Психолого-педагогічні науки. № 3. С.78-82.
- Бондар В. І. Критичне мислення в психології та педагогіці: сутність, розвиток та формування: посіб. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова. 2015. 106 с.
- Борисов В.В., Лупінович С.М., Борисова С.В. Стратегії розвитку критичного мислення учнів початкової школи на уроках «Я у світі». Науковий журнал Хортицької національної академії. Scientific Journal of Khortytsia National Academy.: наук. журн. / [редкол.: В.В. Нечипоренко (голов. ред.) та ін..]. Запоріжжя: Вид-во комунального закладу вищої освіти «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради, 2019. Вип.1(1). С.49–59
- Бочаріна Н., Дерев'янко Н. Психологічні особливості реалізації творчого потенціалу молодших школярів. Актуальні проблеми сучасної психології: шляхи становлення особистості: збірник наукових статей за матеріалами Міжнародної науково-практичної офлайн-онлайн конференції учнівської молоді, студентів, аспірантів, молодих учених та науковців, ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький ДПУ імені Григорія Сковороди», 14-16 травня 2019 / За ред. Т.В. Кириченко, Т.М. Кузьменко. Переяслав-Хмельницький: Вид-во «К.С.В», 2019. С. 102 – 109.
- Букатов В. М. Педагогічні таїнства дидактичних ігор: посібник.: Ред. загальнопед. газ., 2004. 126 с.
- Варій М. Й. Загальна психологія: Підручник для студентів психол. і педаг. спеціальностей. К.: «Центр учбової літ-ри». 2007. 968 с.
- Василькевич Я. З. Креативність як інтегральна творча здібність: теоретичні основи вивчення. Наукові записки [Національного університету "Острозька академія"]. Психологія і педагогіка. 2013. Вип. 24. С. 25-30. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoapp_2013_24_8
- Веремійчик І. Інтегровані уроки як спосіб реалізації міжпредметних зв'язків. Початкова школа. № 1. С. 15-18.
- Войтенко О.В. Виховання в учнів початкових класів цінностей здорового способу життя засобами ігрової діяльності. Наукові записки Малої академії наук України. Серія «Педагогічні науки». Вип. 14. С. 37–39.
- Воловодівська Ж. Творчі здібності та їх розвиток. Заняття з елементами тренінгу. Газета «Психолог». лютий 8 (440) 2011. С. 20-21
- Воробйова Т. В. Формування креативних здібностей молодших школярів у процесі розв’язання навчальних завдань: дис. канд. пед. наук : 13.00.09. Луцьк, 2014. 244 с.
- Ворожбіт-Горбатюк В. Техніки розвитку креативності особистості: історія, тенденції, досвід. Молодь і ринок. 2022. № 6. С. 55-59. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2022_6_11
- Воронюк І. В. Психологічні особливості реалізації творчого потенціалу молодших школярів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: 19.00.07. Київ, 2003. 20 с.
- Гаврилюк В.Ю. Творча активність старшокласників як психолого-педагогічна проблема. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. Збірник наукових праць. Вип. 8. Кн. 1. К., 2005. С.95-100.
- Галян І. М. Психодіагностика : навч. посіб. Київ : Академвидав, 2011 464с.
- Горбачик А. П. Аналіз даних соціологічних досліджень засобами SPSS: навч.-метод. посіб. Луцьк: «Вежа», 2009. 161 с.
- Гоцуляк Н. Є.Теоретичні аспекти формування креативних здібностей підлітків та підходи до них. Психологія: реальність і перспективи. Вип. 5. С. 44-48. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/prp_2015_5_11
- Ґріффітс К., Кості М. Посібник з креативного мислення. 2020. Київ. 101с.
- Данько Н. Розвиток творчих здібностей молодших школярів. Початкова школа. 2013. № 4. С. 2-6.
- Дідковська Л. І. Психологічні особливості феномена креативності у старшокласників. Проблеми сучасної психології. Вип. 21. С. 117–128.
- Дорофей С. В. Психологічні механізми формування творчих здібностей в навчальній діяльності. Теорія і практика сучасної психології. 2020., № 1, Т. 1. С.175-180
- Дорофей С. В., Чайковська О. М. Психологічні особливості розвитку креативності в молодшому шкільному віці. Теорія і практика сучасної психології. 2019. № 1. Т. 2. С. 43-47.
- Єфіменко С.М. Інтелектуально-творчий потенціал педагога: структура, зміст, шляхи діагностики та розвитку: [навчально-методичний посібник]. Кропивницький: КЗ«КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2021. 104с.
URL: http://koippo.kr.ua/category/drukovana-produktsiya/2021/page/3
- Загурська С. М. Розвиток креативності як психолого-педагогічна проблема сучасної освіти. Народна освіта. № 1 (40).
URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=6028
- Зубок О. В.Засади розвитку креативних здібностей школярів. Інноватика у вихованні. Вип. 1. С. 205-212.
URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inuv_2015_1_26
- Іванова В. Діагностика розвитку творчого мислення у дошкільному та молодшому шкільному віці. Наука і освіта: наук.-практ. журн. Півд. наук. Центру АПН України. № 2. С. 213 – 218.
- Інтегративний підхід: актуальність, сутність, особливості впровадження в умовах початкової школи : навчально-методичний посібник / уклад. : Н. Б. Ларіонова, Н. М. Стрельцова. Харків : «Друкарня Мадрид», 2018. 76 с.
- Камінська О. В. Креативність як чинник соціалізації дітей молодшого шкільного віку. Псих.-пед. основи гуманізації навч.-вихов. процесу в школі та ВНЗ. Вип. 2 (22). С. 83−92.
- Комар О. Дещо про інтеграцію та інтегровані уроки. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2021. №57. С. 67- 73.
- Копець Л. В. Психологія особистості: Навч. посібник для студентів вищіх навчальних закладів. К. : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2008. 458 с.
- Корольова Л. М.Підготовка майбутніх учителів початкових класів нової української школи до розвитку креативних здібностей молодших школярів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2019. Вип. 71. С. 147-151. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_5_2019_71_36
- Костюк Г. С. Здібності і їх розвиток у дітей. К: Знання, 2003. 80 с.
- Кочарян І.Емоційні чинники креативності підлітків. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Психологія. 2021. Вип. 64. С. 110-128.
URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhnpu_psykhol_2021_64_9
- Кочерга О. В. Сензитивність як психофізіологічний стан. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка: зб. наук. пр. / Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. 2012. № 17. С. 71–74
- Кремінь В. Енциклопедія освіти К. : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
- Курята Ю. В. Креативне мислення як чинник соціалізації дітей молодшого шкільного віку : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: 19.00.07. Хмельницький, 2008. 20 с.
- Ліннік О.О. Методика викладання інтегрованого навчання: навч. посібн. К. :Видавничий Дім «Слова», 2018. 248 с.
- Лук’янчук М.В. Структура творчих здібностей молодших школярів: психолого-педагогічний аспект. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія : збірник наук. праць. 2018. Вип. 54. С. 174−179.
- Максименко С. Д. Загальна психологія: Навч. осібник. К. : МАУП, 2000. 256 с.
- Мартинюк Ю. О.Креативність як характеристика самоактуалізованої особистості. Габітус. Вип. 45. С. 156-160. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/habit_2023_45_28
- Мілютіна К. Л. Теорія та практика психологічного тренінгу: навчальний посібник. К., 2004.
- Моляко В. О., Музики О. Л. Здібності, творчість, обдарованість : теорія, методика, результати досліджень : монографія. Житомир : Рута, 2006. 320 с.
- Моляко В.О. Психологічна готовність до творчої праці. Київ : Знання УРСР, 1989. 36 с.
- Моляко В.О. Психологічна теорія творчості. Обдарована дитина. № 6. С. 2–9.
- Моргун В.Ф., Тітов І.Г. Основи психологічної діагностики. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. К.: Видавничий Дім «Слово», 2009. 464с.
- Накемпій О. М. До проблеми формування креативного мислення підлітків. Педагогіка вищої та середньої школи. № 15. С. 199-204. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PVSSh_2006_15_27
- Олійник С. В. Формування музично-творчого потенціалу майбутнього вчителя початкових класів: Автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.02 / Житомирський держ. університет ім. І. Франка. Житомир, 2003. 18 с.
- Павленко В. В. Розвиток креативності молодших школярів: монографія. Житомир, 2017. 158 с.
- Павленко В.В. Особливості розвитку креативного мислення школярів. Креативна педагогіка. Вінниця, 2015. Вип. 10. С. 103–109.
- Павлюх В.В. Розвиток креативності в учнів різного віку : навч.-метод. посіб. КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського». 2023. 72 с.
- Передерій О. Л. Розвиток креативного мислення старшокласників як пріоритетний напрямок діяльності сучасної української школи. Наука і освіта. Вип. 11–12. С. 16–24.
- Позняк Т. М.Розвиток креативних здібностей особистості. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер. : Психологічні науки. 2013. Вип. 114. С. 161-166.
URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuPH_2013_114_34
- Пономарьова Г. Ф., Петриченко Л. О., Полякова І. В., Харківська А. А. Технології розвитку креативних здібностей майбутніх учителів : монографія. Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради. Харків : Видавець О. А. Мірошниченко, 2019. 272 с.
- Практикум із групової психокорекції: підручник / С.Д. Максименко, О.О. Прокоф’єва, О.В. Царькова, О.В. Кочкурова. Мелітополь: Видавничо-поліграфічний центр «Люкс», 2015. 414 с.
- Практична психологія: навч.-метод. комплекс ; за ред. Н. П. Зубалій. ; авт. кол. В. І. Бондар. Н. П. Зубалій, В. М. Махінов, С. В. Страшко та ін. К., 2012. 771 с.
- Професійна освіта : словник / уклад. С.У. Гончаренко та ін.; за ред. Н.Г. Ничкало. Київ : Вища школа, 2000. 380 с.
- Психологічна енциклопедія. / автор-упорядник О. М. Степанов. К. «Академвидав», 2006. 424с.
- Психологія людини: Л. С. Виготський та сучасна наука : зб. ст. / за ред. М. В. Папучі. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2018. Вип. 1. 127 с.
URL: http://www.ndu.edu.ua/storage/2021/zahal_psy_lib
- Розвиток креативності молодших школярів: [монографія] / за ред. проф. О.Є. Антонової. Житомир, 2017. 158 с.
- Розіна І.В. Особливості розвитку креативного мислення підлітків за допомогою тренінгових технологій. URL:http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/7314/1/Rozina%20Irina%20Volody myrivna%202019.pdf
- Рябовол Л. Т. Розвиток креативності у старшокласників у процесі навчання суспільствознавчих предметів. Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки. 2020. № 8. С. 78–85.
- Рябовол Л. Т.Креативність як предмет психолого-педагогічних досліджень вітчизняних вчених. Наукові записки [Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія : Педагогічні науки. 2020. Вип. 190. С. 42-47.
URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2020_190_10
- Симоненко І. Педагогічні умови розвитку креативності дітей молодшого шкільного віку. Наукові дослідження та інновації в галузі суспільно-гуманітарних наук: збірник матеріалів І Всеукраїнської науковопрактичної інтернетконференції (м. Мелітополь, 24 листопада 2021 р.) / ТДАТУ: ред. кол. Ломейко О. П., Єременко О.А., Михайлов В. В [та ін.]. Частина 1. Мелітополь : ТДАТУ, 2021. С. 294–297.
- Сіваш Т. Д.Метод проектів як інноваційна технологія розвитку креативних здібностей молодших школярів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Вип. 35. С. 53-57.
URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sitimn_2013_35_14
- Скорик Т.М. Елементи креативного навчання у роботі з молодшими школярами. Інновації у роботі вчителя початкових класів: виклики і реалії НУШ : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Львів, Україна, 14 квітня 2020 року). Львів : Центр прогресивної освіти «Генезум», 2020. С. 147- 150.
- Скрипченко О. В., Долинська Л. В. , Огороднійчук З. В. Загальна психологія: Навч посібник. К.: А. Г. Н., 2002. 464 с.
- Станіславчук І. М. Розвиток креативного мислення учнів початкових класів через використання творчих завдань : навч.-метод. посіб. Вінниця, 2017. 41 с.
- Теплова О. Ю., Кулик Д. О. і Мацюк О. М. (2023) «Педагогічні основи розвитку креативності молодших школярів у хореографічному ансамблі», Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. [Kyiv, Ukraine], 29, С. 177–184.
- Терлецька Л.Г. Основи психодіагностики. Навчальний посібник. К. : Главник, 2006. 144 с.
- Технології розвитку креативних здібностей майбутніх учителів : монографія. Г. Ф. Пономарьова та інші. Харків : Видавець О. А. Мірошниченко, 2019. 272 с
- Трофімов Ю. Л. Психологія : Підручник. К. : Либідь, 2001. 506 с.
- Турініна О. Л. Психологія творчості: Навч.посіб. К. : МАУП, 2007. 160 с
- Улькіна Т.В. Розвиток пізнавальних здібностей дітей старшого дошкільного віку засобами ігрових психотехнік: автореф. дис. канд.психол. наук: 19.00.07. Нац. пед. ун-т ім. М. Драгоманова. Київ, 2006. 20 с.
- Цигульська Т. Ф. Загальна та прикладна психологія. Як допомогти собі та іншим. Курс лекцій. К.: видавництво «Наукова думка». 2000, 192 с.
- Цимбал Т.О., Шахіна І.Ю. Роль педагога у розвитку креативності учня початкових класів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Випуск 49. С. 38-42
- Цимбалюк І.М. Психологія: Навч. посіб. К. : ВД «Професіонал», 2006. 576 с.
- Чала Ю.М., Шахрайчук А.М. Психодіагностика: навчальний посібник Харків: НТУ «ХПІ», 2018. 246 с.
- Чувасова Н. О.Креативність особистості: зміст і структура. Педагогіка вищої та середньої школи. Вип. 38. С. 277-282. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PVSSh_2013_38_70
- Шахіна І. Ю., Цимбал Т. О. Формування креативного мислення молодших школярів у процесі навчання. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. 2018. Серія «Педагогічні науки». №4. С. 125-132.
- Шимон Л. П. Розвиток критичного мислення учнів початкових класів. Вісник Житомирського державного університету. 2009. № 44. С. 164–167.
- Шляхи та проблеми розвитку творчого мислення. URL : http://bibliofond.ru/view.aspx?id=649223.
- Юрченко А. О. Розвиток креативності учнів початкової школи. Київський науково-педагогічний вісник. 2020. № 21. С. 135-139.
- Яковишина Т. В.Трансформація поняття "креативність" у контексті реформування педагогічної освіти. Інноваційна педагогіка. Вип. 10(2). С. 39-43. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/innped_2019_10(2)__10
- Яковлєва Є. Л. Психологічні умови розвитку творчого потенціалу у дітей шкільного віку. Питання психології. № 5. С. 37-42.
- Яновська Т. А. Творче мислення та уява в структурі креативності молодших школярів. Психологія і особистість. №2 (20). С. 170-180.
- Яценко А. Теоретико-методологічний аналіз проблеми психологічних особливостей розвитку креативності у молодшому шкільному віці. Психологічні дослідження: наукові праці викладачів та студентів соціально-психологічного факультету / за ред. Дем'янчук Ю.Ю., Портницької Н.Ф., Тичини І.М. Житомир. Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2019. Вип. 11. С.85-87.
- Яценко Л., Кравченко Т. Особливості соціалізації дітей молодшого шкільного віку. Гуманітарний вісник. 2013. № 28. С. 23–28.
- Яценко Т.С. Теорія і практика групової психокорекції: Активне соціально – психологічне навчання: Навч. посіб. К. : Вища шк.; 2004. 679с.
- Яценко Т. С. Психологічні основи групової психокорекції. Київ : Либідь, 1996. 264 с.
- StartPedahohika. Особливості логічного мислення дітей на етапі молодшого шкільного віку. URL: http://www.startpedahohika.com/sotems-605-1.html.