ФАКТОРИ РИЗИКУ ТА ЗАХИСТУ МЕНТАЛЬНОГО ЗДОРОВ’Я МОЛОДІ

Мельничук Христина
здобувач освіти ОС Бакалавр спеціальності “Психологія”, факультет психології, Волинський національний університет імені Лесі Українки
Вірна Жанна
науковий керівник, доктор психологічних наук, професор, Волинський національний університет імені Лесі Українки

Молодість характеризується важливими біологічними, психологічними та соціальними змінами, під час яких індивід відчуває поступове досягнення своєї автономії. Тобто молодість — це біопсихосоціальні трансформації, через які проходить індивід, що робить необхідним включення соціальних та історичних аспектів у її концепцію. Серед змін, які характеризують молодь, є дослідження ідентичності, тенденція бути в групі, зменшення батьківського контролю, ставлення до суперництва та соціального невдоволення, сумнів у соціальних цінностях тощо [1]. Враховуючи ці характеристики, молодість також є етапом розвитку, на якому зазвичай повідомляють про почуття емоційної нестабільності та розчарування перед обличчям недосяжних цілей. Також молодь є потенційно схильною до ризикованої поведінки, що суттєво впливає на якість життя молодих людей та їхні стосунки з суспільством [2].

Тому вкрай важливим є актуалізація дослідження факторів ризику та захисту якості життя молодих людей, особливо тих, хто страждає на певний тип психічних захворювань, з метою оптимізації заходів, розширення доступу до допомоги, створення спроможність людських ресурсів, а також трансформація здоров’я системи та відповіді політики [3].

 Така інформація підтверджує факт важливості розробки досліджень, які вимірюють фактори ризику та захисні фактори, пов’язані з психічним здоров’ям молодих людей. Фактори захисту — це індивідуальні характеристики (особисті ресурси) та / або контекстуальні (ресурси навколишнього середовища), які зміцнюють і підтримують індивіда в справлянні з різними життєвими подіями. Прикладами захисних факторів є автономія, самооцінка, суб’єктивне благополуччя, емоційна компетентність, позитивна прихильність, соціальна підтримка, згуртованість сім’ї. Фактори ризику, у свою чергу, являють собою негативні події та характеристики, які діють як провісники емоційних, фізичних і соціальних проблем протягом життєвого циклу. Прикладами факторів ризику є: відсутність підтримки сім’ї, низький соціально-економічний статус, досвід віктимізації тощо.

Серед індивідуальних факторів варто зазначити психологічні характеристики, як-от оптимізм, самооцінка, надія, самоефективність і благополуччя, які є важливими захисними механізмами здорового розвитку особистості. Також багато досліджень демонструють зв’язок між задоволеністю життям і позитивними та негативними афектами, причому вищий рівень позитивних афектів пов’язаний з вищим рівнем задоволеності життям. Такі дослідження вказують на важливість задоволеності життям (розуміється як позитивна оцінка життя) для здорового розвитку молоді. У свою чергу, симптоми депресії молоді часто негативно пов’язані зі змінними соціальної та сімейної підтримки, позитивністю та задоволеністю життям, які пов’язані з факторами захисту психічного здоров’я [4].

В контексті даного матеріалу ми також дотримувалися теоретичної  систематизації матеріалу щодо методологічної основи розгляду ресурсів як фактору протистояння ризику та фактору захисту [5]. А саме йдеться про тісну взаємодію цих факторів з метою зниження ризику дезадаптації та підвищення адаптаційних можливостей людини. Їх взаємодія через діаду «зовнішнього-внутрішнього» мінімізує і блокує вплив стресора та пом’якшує вплив стресогенної події. Така інформація підтверджується функціональною специфічністю прояву  життєстійкості молодих людей в умовах війни.льні адаптаційні характеристики людини, але у кожному такому фрагменті можна віднайти цікаві психологічні факти. Так вивчення життєстійкості студентів в умовах війни, показало, що розвинений внутрішній локус контролю особистості забезпечує сприятливий рівень проактивної зацікавленості та ентузіазму [6]. Таку особливість відмічено й в дослідженні О. Чиханцової, де проаналізовано зв’язок життєстійкості із особистісними ресурсами людини та визначено позитивний зв'язок із такими здібностями як надія, довіра і контакти, а також зазначено, що саме « …любов найбільше впливає на прогнозування показника життєстійкості» [7].

Узагальнюючі розмірковування підкреслюють необхідність проведення подібних досліджень для студентської молоді в умовах воєнного стану.

 

Список використаних джерел:

  1. Arnett, J. J. (2011). Emerging adulthood(s): The cultural psychology of a new life stage. Bridging cultural and developmental approaches to psychology: New synthesis in theory, research, and policy. 255-275. New York, NY: Oxford University Press.  
  2. Watson, R. J., Grossman, A. H., & Russell, S. T. (2016). Sources of social support and mental health among LGB youth. Youth & Society. (4). 1–19.
  3. Collins, P. Y., Patel, V., Joestl, S. S., March, D., Insel, T. R., Daar, A. S., & Stein, D. J. (2011). Grand challenges in global mental health. 475(7354). 27–30. DOI:10.1038/475027a.
  4. Діти “групи ризику” : психологічні, соціальні та правові аспекти (2001). Київ : Міський психологічний центр, 2001.
  5. Вірна Ж.П. (2024). Ментальні ресурси: теоретична експлікація структурно-функціональної організації. Contemporary Ukrainian science: theoretical and practical achievements : collective monograph. Sherman Oaks, California : GS Publishing Services. 162-168 ; DOI: 10.51587/9798-9866-95990-2024-018-162-168
  6. Danyliuk, Predko V., Trayno R. (2023). Characterization of the main structural manifestations of personality hardiness in the conditions of war. Problems of humanitarian sciences. Psychology. V. 51. 46-52 ; DOI: 10.32782/2312-8437.51.2023-1,6, 2023:
  7. Chikhantsova O.A. (2023). Vitality as a resource of psychological stability. Psychological journal. V. 9, Issue 1(69). 32-40 : DOI: 10.31108/1.2023.9.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2025
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net