СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ ДИСКУРС ФЕНОМЕНУ БАТЬКІВСТВА

Скольбушевська Олена
здобувач освіти ОС Магістр навчально-наукового інституту неперервної освіти, Волинський національний університет імені Лесі Українки
Вірна Жанна
науковий керівник, доктор психологічних наук, професор, Волинський національний університет імені Лесі Українки

Порівняльний аналіз сучасних даних показує, що поняття батьківства є результатом як соціального, так і культурного розвитку. Соціологи та історики доходять висновку, що батьківство за своєю суттю є соціальним явищем. Відповідно до наявних умов і особливостей часу кожне покоління створює власний ідеал батька, водночас завжди виникає суперечність між сформованим ідеалом і реальною поведінкою батька в сім'ї. Крім цього, батьківство неможливо розглянути у відриві від соціальних стереотипів, що існують у суспільстві стосовно виховання і турботи про дітей. Соціальні очікування, зокрема уявлення матерів про включеність батьків у сім'ю, доволі різноманітні, вони також трансформуються залежно від соціальних або політичних умов.

На зорі розвитку людства виховання дітей і догляд за ними здійснювалися всією родовою громадою. Обов'язки батьків ділилися між родичами, що формувало в дітей почуття приналежності до групи. Відповідно, не виникало прив'язаності між дітьми та їхніми фізичними батьками. В античному суспільстві дитина належала батькові як будь-яка інша власність. Стосунки часто будувалися на співпраці, вигідній для обох, - діти виконували господарські доручення, за що батьки їх годували. Дитина перебувала в повній владі батьків, більшою мірою батька [2]. Давня арабська культура шанувала батька як Бога, адже він був головою сім'ї, захисником, годувальником і водночас карателем. Батько виявляв суворість і жорсткість щодо своїх дітей.

У Стародавній Греції та в Стародавньому Римі стосунки характеризувалися повним відстороненням, або здійснювалися з погляду господаря та його речі. Сини не могли нічого отримати за життя батька, оскільки батько виступав як абсолютна влада [1]. У період раннього християнства стосунки батьків і дітей стали більш духовними, при цьому почала з'являтися межа між функціями батька і матері.

У Середньовіччі з появою нової соціальної ролі — ролі священика —  функції батька починає виконувати духовна особа, яка вирішує багато сімейних справ. Відбувається обмеження чоловіка в правах через позбавлення його ролі батька. Ця тенденція зберігається аж до чотирнадцятого століття, коли церква починає поважати материнство і батьківство. Відповідно до вчення Фоми Аквінського, для виховання дитини в релігійному дусі необхідні духовні настанови батька [1]. В епоху Відродження ставлення до функцій сім'ї починає змінюватися в напрямку збільшення близькості між батьками та дітьми. Більшою мірою це властиво матерям, оскільки батьки часто були відсутні вдома через роботу або війну. Релігійний і суспільно-політичний реформаційний рух головними складовими життя жінки зробив роль матері та домашньої господині. Функції батька також вийшли з-під контролю церкви і стали регулюватися державою [1]. У XVIII столітті функція годувальника стає головною для батька, що дає змогу матері ще більше сконцентруватися на сім'ї. Як наслідок, виникає ідея материнської любові. У XIX столітті розвивається концепція «материнського інстинкту», стверджується думка, що матір є незамінною у вихованні та піклуванні про дітей. Крім того, завдяки рухам за жіночі права жінка вже може сама забезпечувати себе і свою сім'ю [1]. Дж. Плек  провів історичний аналіз і виокремив такі етапи в розвитку «американського батьківства»: XVIII - початок XIX ст. – батько виступав як авторитарний духовний і релігійний наставник; початок XIX - середина XX ст. —  батько, орієнтований на заробіток і такий, що характеризується відстороненням від виховання; 1940 -1965 рр. — батько як модель статеворольової ідентичності. З кінця 60-х років XX століття — «новий» батько, який активно долучається до виховання дитини, доглядає її та цікавиться її проблемами, при цьому заробляє кошти на утримання сім'ї [3]. 

  При цьому Е. Ваттенберг зазначає, що існує частина батьків, які цілком задоволені роллю «замінника матері», заміщаючи її в моменти відсутності та виконуючи низку її доручень [4]. Незважаючи на сильний вплив стереотипів на виховні позиції чоловіків і жінок, останнім часом сильніше проявляється тенденція активної участі дедалі більшої кількості батьків у житті власних дітей від моменту їхнього народження.  Батьківська залученість благотворно впливає і на стосунки в подружній діаді. Батьки розподіляють домашні обов'язки між собою, що дає змогу, з одного боку, розвиватися жінці в професійному плані, з іншого - чоловікові повною мірою реалізовувати функції батька.

Сучасні батьки характеризуються меншою авторитарністю, більшим проявом емпатії, вони більшою мірою обізнані про потреби та щоденні проблеми своїх дітей. Таким чином, соціальні стереотипи батьківства - це доволі різноманітна і на даний момент суперечлива система уявлень і нормативних вимог суспільства щодо поведінки батьків. Таким чином, становлення інституту батьківства тісно пов'язане як з історичним, так і з соціокультурним контекстом. Позиція батьків зазнавала значних змін - від повного усунення батька, підпорядкування його волі, до явного падіння авторитету батька в очах сім'ї та суспільства. У сучасному світі спостерігається тенденція до більшого включення батька в догляд і турботу про дитину.

 

Список використаних джерел:

  1. Ariès Р. (1975). Geschichte der Kindheit. München/Wien.
  2. Barth St. (2000). Vaterschaft im Wandel/Sozialmagazin. Heft 1. 14–22.
  3. Plek J. (1987). American fathering in historical perspective. Changing men: New directions in researchon men and masculinity. Beverly Hills, CA: Sage.
  4. Wattenberg E. (1993). Paternity actions and young fathers. Young unwed fathers: Changing roles and emerging policies. Philadelphia: Temple University Press.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net