ПСИХОЛОГІЧНИЙ КЛІМАТ СІМ’Ї ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ Я-КОНЦЕПЦІЇ ПІДЛІТКІВ

Шульгач-Возняк Марія
здобувач освіти ОС Магістр факультету психології, Волинський національний університет імені Лесі Українки
Остапйовський Олександр
Науковий керівник, кандидат психологічних наук, доцент, Волинський національний університет імені Лесі Українки

Благополуччя сім’ї залежить від установок, почуттів, взаємин, способів спілкування між  її членами.  Саме у сім'ї закладаються основи інтелектуального,фізичного й морального розвитку дитини, формуються світогляд, громадянські почуття, естетичні смаки.

Визначальними для дитини стають особистий приклад батьків, їх ставлення один до одного, вподобання, роль у громадському житті, праці,чесність, принциповість, чуйність і доброта, бережливість, скромність і простота.

Актуальність проблеми взаємин батьків і дітей у підлітковому віці залишається на часі тому, що змінюється саме суспільство і виникають нові проблемні ситуації, які потребують дослідження і вирішення.

Мета дослідження. Теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити вплив сім'ї на становлення особистості підлітків.

Методи дослідження. Методика «Підлітки про батьків» Е. Шефера, методика «Самооцінки психічних станів» Г. Айзенка, методика «Взаємодія: батько-дитина» та опитувальник соціалізації для школярів «Моя сім’я».

Результати дослідження. Опрацювавши відповіді підлітків за методикою Е.Шефера ми отримали наступні результати:

-за шкалою «директивності» 27% опитаних мають високий показник, що свідчить про тиск з боку батьків на підлітків на нав’язування їм своїх поглядів, ідей, смаків.

-за шкалою «ворожості» 22% підлітків мають чітко виражений високий показник, що свідчить про сприйняття підлітками батьків надміру суворими.

-за шкалою «критики» лише 23% опитаних вказали на відсутність зацікавленості дитиною з боку батьків.

Шкала «автономності» показала, що 54% опитаних підлітків сприймають батьків як безкомпромісну диктатуру.

За результатами методики «Взаємодія: батько-дитина» (ВБД) 53% досліджуваних підлітків відчувають високий контроль з боку батьків, 14% не відчувають розуміння та прийняття з боку батьків. 48% опитаних вказали на відсутність співпраці та партнерських відносин з батьками, 46% підлітків вважають, що переживають переломний момент у житті та авторитет батьків  відходить на задній план перед авторитетом однолітків.

Опрацювання результатів методики «Самооцінка психічних станів» Г.Ю.Айзенка показала, що лише 17% опитаних демонструють страх перед труднощами та невдачами. 24% опитаних показали високий рівень агресивності. При порівнянні результатів опитування серед хлопців та дівчат виявилось, що хлопцям значно складніше приймати рішення і важче знайти шляхи вирішення проблем, ніж дівчатам.

Результати опитувальника соціалізації «Моя сім’я» показали, що 28% підлітків вважають благополучними стосунки у своїй родині і лише 14% вказали, що стосунки у їхніх родинах складні та неблагополучні.

Висновки.У ході проведеного дослідження на тему: «Психологічний клімат сім’ї як чинник формування  Я-концепції підлітків» було досягнуто основної мети роботи — встановлення закономірностей між характеристиками сімейного мікроклімату та формуванням позитивної або негативної Я-концепції у підлітковому віці. Емпіричний аналіз підтвердив, що сприятливий мікроклімат у сім'ї (побудований на підтримці, взаєморозумінні, співпраці, довірі та відкритості) сприяє формуванню адекватної, позитивної Я-концепції у підлітків. І,навпаки, напружений, конфліктний або байдужий мікроклімат у сім'ї негативно впливає на самосприйняття підлітка, формуючи невпевненість у собі та занижену самооцінку.

 Значну роль у формуванні Я-концепції підлітка відіграє емоційна підтримка з боку батьків. Підлітки, які відчувають любов і прийняття, демонструють вищий рівень самоповаги та оптимістичне ставлення до власного майбутнього.

 Демократичний стиль взаємодії батьків і дітей сприяє становленню гармонійної особистості, тоді як авторитарний стиль провокує розвиток негативних установок щодо себе. Ліберальний стиль може призводити до нестабільності у сприйнятті себе через відсутність чітких орієнтирів.  

Нами було розроблено методичні рекомендації  для батьків щодо покращення

психологічних характеристик підлітка та взаємовідносин батьків і дітей, основна мета яких полягає у перебудові негативних  проявів поведінки  і створенні нових стабілізаційних реакцій без внутрішнього травмування для підлітків і їхніх батьків. При використанні запропонованих нами рекомендацій  обидві сторони відчуватимуть прояви корекції щодо уже наявного негативного досвіду стосунків у родині,знизиться рівень психологічної напруги, значно підвищиться авторитет батьків в очах підлітка, виникне довіра та  взаєморозуміння.

 

Список використаних джерел

  1. Бондар Т.В. "Роль емоційних відносин у сім’ї у формуванні самосвідомості підлітків". Практична психологія і соціальна робота, 2019, №6, с. 28-34.
  2. Кравченко С.В. - Мікроклімат сім’ї як фактор розвитку особистості. // Практична психологія та соціальна робота, 2020.
  3. Мороз О.О. - Роль сімейного виховання у формуванні особистості дитини. // Науковий вісник Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 2019.
  4. Петрова О.В. "Вплив сімейного мікроклімату на становлення особистості дитини". Науковий вісник Інституту психології імені Г.С. Костюка, 2020, №3, с. 42-47.
  5. Савченко Л.В. "Соціально-психологічний вплив батьківського виховання на розвиток «Я-концепції»". Український журнал психології, 2021, №2, с. 15-21.
  6. Титаренко Т.М. - Сім'я як фактор формування ідентичності особистості. // Соціальна психологія, 2021.
  7. Черненко А.В. "Емоційно-психологічна атмосфера сім’ї як чинник формування самооцінки дитини". Львівський національний університет, 2020.
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net