Благополуччя сім’ї залежить від установок, почуттів, взаємин, способів спілкування між її членами. Саме у сім'ї закладаються основи інтелектуального,фізичного й морального розвитку дитини, формуються світогляд, громадянські почуття, естетичні смаки.
Визначальними для дитини стають особистий приклад батьків, їх ставлення один до одного, вподобання, роль у громадському житті, праці,чесність, принциповість, чуйність і доброта, бережливість, скромність і простота.
Актуальність проблеми взаємин батьків і дітей у підлітковому віці залишається на часі тому, що змінюється саме суспільство і виникають нові проблемні ситуації, які потребують дослідження і вирішення.
Мета дослідження. Теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити вплив сім'ї на становлення особистості підлітків.
Методи дослідження. Методика «Підлітки про батьків» Е. Шефера, методика «Самооцінки психічних станів» Г. Айзенка, методика «Взаємодія: батько-дитина» та опитувальник соціалізації для школярів «Моя сім’я».
Результати дослідження. Опрацювавши відповіді підлітків за методикою Е.Шефера ми отримали наступні результати:
-за шкалою «директивності» 27% опитаних мають високий показник, що свідчить про тиск з боку батьків на підлітків на нав’язування їм своїх поглядів, ідей, смаків.
-за шкалою «ворожості» 22% підлітків мають чітко виражений високий показник, що свідчить про сприйняття підлітками батьків надміру суворими.
-за шкалою «критики» лише 23% опитаних вказали на відсутність зацікавленості дитиною з боку батьків.
Шкала «автономності» показала, що 54% опитаних підлітків сприймають батьків як безкомпромісну диктатуру.
За результатами методики «Взаємодія: батько-дитина» (ВБД) 53% досліджуваних підлітків відчувають високий контроль з боку батьків, 14% не відчувають розуміння та прийняття з боку батьків. 48% опитаних вказали на відсутність співпраці та партнерських відносин з батьками, 46% підлітків вважають, що переживають переломний момент у житті та авторитет батьків відходить на задній план перед авторитетом однолітків.
Опрацювання результатів методики «Самооцінка психічних станів» Г.Ю.Айзенка показала, що лише 17% опитаних демонструють страх перед труднощами та невдачами. 24% опитаних показали високий рівень агресивності. При порівнянні результатів опитування серед хлопців та дівчат виявилось, що хлопцям значно складніше приймати рішення і важче знайти шляхи вирішення проблем, ніж дівчатам.
Результати опитувальника соціалізації «Моя сім’я» показали, що 28% підлітків вважають благополучними стосунки у своїй родині і лише 14% вказали, що стосунки у їхніх родинах складні та неблагополучні.
Висновки.У ході проведеного дослідження на тему: «Психологічний клімат сім’ї як чинник формування Я-концепції підлітків» було досягнуто основної мети роботи — встановлення закономірностей між характеристиками сімейного мікроклімату та формуванням позитивної або негативної Я-концепції у підлітковому віці. Емпіричний аналіз підтвердив, що сприятливий мікроклімат у сім'ї (побудований на підтримці, взаєморозумінні, співпраці, довірі та відкритості) сприяє формуванню адекватної, позитивної Я-концепції у підлітків. І,навпаки, напружений, конфліктний або байдужий мікроклімат у сім'ї негативно впливає на самосприйняття підлітка, формуючи невпевненість у собі та занижену самооцінку.
Значну роль у формуванні Я-концепції підлітка відіграє емоційна підтримка з боку батьків. Підлітки, які відчувають любов і прийняття, демонструють вищий рівень самоповаги та оптимістичне ставлення до власного майбутнього.
Демократичний стиль взаємодії батьків і дітей сприяє становленню гармонійної особистості, тоді як авторитарний стиль провокує розвиток негативних установок щодо себе. Ліберальний стиль може призводити до нестабільності у сприйнятті себе через відсутність чітких орієнтирів.
Нами було розроблено методичні рекомендації для батьків щодо покращення
психологічних характеристик підлітка та взаємовідносин батьків і дітей, основна мета яких полягає у перебудові негативних проявів поведінки і створенні нових стабілізаційних реакцій без внутрішнього травмування для підлітків і їхніх батьків. При використанні запропонованих нами рекомендацій обидві сторони відчуватимуть прояви корекції щодо уже наявного негативного досвіду стосунків у родині,знизиться рівень психологічної напруги, значно підвищиться авторитет батьків в очах підлітка, виникне довіра та взаєморозуміння.
Список використаних джерел
- Бондар Т.В. "Роль емоційних відносин у сім’ї у формуванні самосвідомості підлітків". Практична психологія і соціальна робота, 2019, №6, с. 28-34.
- Кравченко С.В. - Мікроклімат сім’ї як фактор розвитку особистості. // Практична психологія та соціальна робота, 2020.
- Мороз О.О. - Роль сімейного виховання у формуванні особистості дитини. // Науковий вісник Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 2019.
- Петрова О.В. "Вплив сімейного мікроклімату на становлення особистості дитини". Науковий вісник Інституту психології імені Г.С. Костюка, 2020, №3, с. 42-47.
- Савченко Л.В. "Соціально-психологічний вплив батьківського виховання на розвиток «Я-концепції»". Український журнал психології, 2021, №2, с. 15-21.
- Титаренко Т.М. - Сім'я як фактор формування ідентичності особистості. // Соціальна психологія, 2021.
- Черненко А.В. "Емоційно-психологічна атмосфера сім’ї як чинник формування самооцінки дитини". Львівський національний університет, 2020.