САМОСТАВЛЕННЯ У СТРУКТУРІ МОТИВАЦІЙНО-СМИСЛОВОЇ РЕГУЛЯЦІЇ ОСОБИСТОСТІ

Якимяк Ігор
магістр (здобувач освіти) ННІНО, Волинський національний університет імені Лесі Українки
Гайдучик Петро
Науковий керівник, кандидат психологічних наук, доцент, Волинський національний університет імені Лесі Українки

Самосвідомість особистості це явище самопізнання та самоставлення, в результаті чого з’являється уявлення про себе самого та формується «Я-концепція» особистості, як певна сукупність «Я-образів» життєдіяльності особистості в різних сферах.

«Я-концепція» – це певна сукупність уявлень людини про саму себе, що включає переконання, оцінки і тенденції поведінки, сформованих установок, переконань, прагнень, самобачень, ідентифікацій рольових, спрямованих на себе. В самосвідомості особистості «Я-концепція» є сформованим чинником самоусвідомлення, виконує роль організації процесів саморегуляції, самовизначення, організації власної діяльності, обумовлює інтерпретацію досвіду і слугує джерелом очікувань людини [5].

Будучи структурною складовою психологічної самоорганізації особистості  «Я-концепція» виконує у самосвідомості функції передумови та наслідку ефективності соціальної взаємодії і якості життя загалом та виражається вона як певною мірою усталена, динамічна і усвідомлена система уявлень особи про саму себе [4].

У соціолого-педагогічному словнику його укладачі наголошують, що Я-концепція – цілісний, хоча і не позбавлений внутрішніх протиріч, образ власного Я, що є установкою щодо самого себе та вміщує такі компоненти як когнітивний емоційний та  оцінково-вольовий [15; 16].

Я-концепція є важливим фактором професійного самовизначення майбутнього фахівця, що суттєво впливає на його успішність, а також акумулює в своїй основі комплекс уявлень: що собою представляє індивід, що він про себе думає, його розуміння основ власної діяльності, співставлення можливостей та здібностей, окреслення перспектив (тенденцій) розвитку в майбутньому. З метою забезпечення успіху професійного становлення та самовизначення, студент повинен всебічно пізнати і оцінити себе, свої можливості, розвивати у себе педагогічну рефлексію, яка сприяє формуванню усвідомленого ставлення до проблеми самовизначення і цілеспрямованості даного процесу, на динаміку якого суттєво впливає і педагогічна креативність [5].

Вчинкова активність поєднує шлях буття особистості із творчістю, що допомагає творити саму себе та здійснювати повноцінний процес Его-інтеграції. У цьому широкому внутрішньому процесі психодуховного зреалізування індивідуального Я центральну ланку природно становить самоутворення позитивної Я-концепції людини [3].

Крім трьох основних модальностей установок Я-концепції (Реальне «Я», Дзеркальне «Я» Ідеальне «Я») виділяють ще одну, яка відіграє особливу роль, а саме – конструктивне «Я» [1]. Саме конструктивному «Я», або «Я в майбутньому», властива спрямованість у майбутнє і побудова проєктивної моделі «Я». Головна відмінність конструктивного «Я» полягає в тому, що він пронизаний діючими мотивами, які визначають чинник Я –прагну до чогось. У «Я»-конструктивне перетворюються елементи, які особистість приймає і визначає для себе як досяжну реальність. Необхідно відзначити, що кожен із образів «Я» має складне, неоднозначне за будовою походження, що складається з таких аспектів ставлення: фізичне, емоційне, розумове та соціальне «Я». Ідеальний образ складається з цілого ряду уявлень, що є відображенням очікуваних (таємних) сподівань й устремлінь людини. Хоча ці уявлення можуть не відповідати реальному стану речей, тому супротив між реальним й ідеальним «Я» є однією з найважливіших умов саморозвитку особистості [5].

За У. Кірєєвою, формування «Я-концепції» стає завдяки системі установок як внутрішньої готовності людини до діяльнісної активності. Авторка уточнює, що у структурі «Я-концепції» когнітивна складова конкретизується в «Я-образі», емоційно-оцінна – в «Я-став ленні», а поведінкова – у «Я-вчинку», зокрема становлення «Я-образу» залежить від перебігу пізнавальних процесів [6]. Я-концепція є центральною ланкою самосвідомості людини та важливим фактором організації психіки та різних форм її життєвої активності. А саме, вона забезпечує гармонійне балансування внутрішнього світу людини, та утверджує визначеність у стосунках, надає їй можливості по-своєму тлумачити індивідуально-культурний досвід, сприяє ідентифікації з соціумом та набуття ідентичності з Я [там таки].

Gibson (Gibson, 2003) розглядає розвиток «Я-концепції» як зміну образів і ролей особистості для наслідування впродовж усієї професійної діяльності, що тісно пов’язана з підвищенням довіри до професійної самооцінки. У своєму дослідженні автор виявив, що на початку кар’єри «Я-концепція» має позитивну тенденцію, що пов’язано з бажанням створити життєздатну самооцінку, на середньому етапі індивід прагне удосконалити свою самооцінку, що позначається і на самопізнанні. На пізніх етапах професійної діяльності індивід прагне підтвердити та посилити свою самореалізацію [19].

В.І. Осьодло визначив у структурі професійної самосвідомості військовослужбовців такі показники: усвідомлення професійних цінностей, усвідомлення професійної моралі, ідентифікацію Я-суб’єкта професійної діяльності, усвідомлення й оцінка відношень і самоставлення, усвідомлення власного професійного розвитку. Невизначеність ціннісних уявлень про професію зміщує орієнтири, і професія стає засобом досягнення цілі [12].

В.П. Москалець розглядає пізнавальні процеси як складові самосвідомості людини, зокрема, мислення – процес розв’язання задач, пошук виходу з проблемних ситуацій, вирішення чи подолання проблем за допомогою інтелекту [11].

Ю.В. Ковальчук зазначає, що професійна «Я-концепція» формується із загальної «Я-концепції» у процесі професійного самовизначення та на етапі входження у відповідне середовище, і має ті ж самі компоненти. Автор виокремлює самореалізацію як важливу складову «Я-концепції», яка визначає формування професійного шляху людини та є критерієм позитивної професійної адаптації особистості в обраній професії [7].

М.Й. Боришевський, вивчаючи образ «Я», зазначає його горизонтальну структуру через систему таких взаємопов’язаних елементів як самооцінка, рівень домагань та соціально-психологічні очікування, система оціночних ставлень до оточення [2].

Самооцінка відображає рівень сформованості самоповаги у людини, її самоцінності, позитивної ідентифікації сфери «Я-особистості». При цьому бачимо про тісний зв’язок оцінково-вольового компонента з емоційним, що є надважливо. Також варто зазначити, що занижена самооцінка продукує негативне самоставлення, неприйняття себе, аж до самозаперечення [14, с. 67].

Варто акцентувати увагу на важливості існування таких суттєвих для розуміння самооцінки ознак: 1) по-перше, важливу роль в її формуванні відіграє співвідношення «Я- « та «Я-ідеального», що виражається у порівнянні якою людина є і якою хоче бути; 2) по-друге, на самооцінку особистості впливає інтеріоризація зовнішніх суспільних реакцій інших на конкретного індивіда, що може призвести до необ’єктивної оцінки, внаслідок оцінювання себе так, як оцінюють його значущі інші; 3) по-третє, формування самооцінки може залежати від самоідентифікації особистості, де успішність власних дій оцінюється не за критерієм успішності власної діяльності як процесу, а успішності досягнення мети у конкретній діяльності, яку обрала людина і саме її робить найкраще [13, с. 81].

Дослідження психологів переконливо доводять, що самооцінка як стимулює, так й пригнічує активність людини. Невпевненість у собі, негативні настрої та емоції, тривожність, хворобливе ставлення до невдач, втрата почуття власної гідності пов’язані із неадекватно заниженою самооцінкою. Недовіра, конфліктність, безтактність, підозрілість, надмірна нетерпимість, вразливість до зауважень агресивність, грубість, упертість – яскраві ознаки неадекватно завищеної самооцінки. Невідповідність оцінки значущого оточення та самооцінки суб’єкта може спричинити емоційні зриви, внутрішні конфлікти.

Щодо аналізу основних психологічних підходів до трактування психологічного явища самоставлення, то помітним є розуміння того, що контекст розробки проблеми самоставлення тісно межує з дослідженнями самооцінки, самосвідомості та ін. Самоставлення має різні форми прояву, як-от: афективний компонент самосвідомості; риса особистості; компонент саморегуляції; чинник впливу на сприймання інших. При цьому саморозуміння розглядається як емоційний компонент самоставлення, що функціонує разом із когнітивним (самопізнання); мотиваційним (самоінтерес) та поведінковим (дії, пов’язані із розумінням себе).

Позитивне прийняття себе себе є умовою гармонійного існування та високого рівня розвитку самоідентифікації особистості. Це, своєю чергою, визначає міру суб’єктності особистості у формуванні позитивної Я-концепції. Дослідники зазначають, що саме позитивне самоставлення є умовою психічного благополуччя та психічного здоров’я [8, с. 21]. Самоставлення здійснює детермінацію соціальної поведінки, впливає на успішність будь-якої діяльності та особистісної самореалізації людини. З усім тим, дослідники виокремлюють різні значущі його аспекти. Ставлення до себе трактують як сукупність емоційних переживань і оцінних суджень особистості щодо самої себе [9, с. 147].

Т.М. Титаренко зазначає, що ставлення до себе як до людини, яка взаємодіє з іншими людьми, як до рівноправного партнера у спільній діяльності є новою детермінантою в саморозвитку особистості. У ставленні до себе, оцінюванні себе інтегруються ставлення до міри самореалізації у соціумі та ставлення до інших людей [17].

Самоставлення [18] розглядається вченими як центральне джерело особистості, як чинник самоусвідомлення та характерні ознаки самоцінності у прояві механізму організації поведінки, що входить у стійкість змісту особистості та як своєрідну особистісну рису, що слабо змінюється від ситуації до ситуації та навіть від віку до віку. Самоставлення в структурі особистості відіграє особливу роль і виникає на основі самосприйняття, самооцінки, Я-образу і оцінки значущого соціального оточення. Ось ці компоненти й є змінними за змістовними характеристиками у часі. Тому самоставлення, яке є закінченим цілісним стійким утворенням тільки на певному проміжку часу, завжди є динамічним за змістовними характеристиками феноменом у структурі особистості.

Життя людини потребує фіксації на діях, які вона виконує. І як тільки вона зафіксувала якийсь процес в свідомості, то це вже є власністю людини. В площині генетичної психології С.Д. Максименка, процес руху в психіці привласненого засобу, вимагає створення моделювання ситуації, яка перетворюється в ключову одиницю нової міжфункціональної системи свідомості, взаємодіє з іншими подібними системами, формуючи якість особистості й уже в цьому вигляді визначальним чином структурує подальшу поведінку і діяльність людини. Це є саморух і саморозвиток, і ще це дивовижний факт, коли свідомість самомоделюється [10].

Протягом життєвого самопізнання людина збільшує простір розуміння себе, кількість знань про себе, їх глибину, що наповнює змістову частину самоуявлень людини і удосконалює її «Я-концепцію». У знаннях про себе людина розкривається, а об’єктом її емоцій, оцінок при цьому виступає самоставлення.

 

Список використаних джерел

  1. Бех І. Рефлексія у духовному "Я" особистості. Рідна школа. № 8-9. 9-14.
  2. Боришевський М. И. Психологічні особливості самосвідомості підлітка : монографія. Київ : Вища школа, 1980. 168 с.
  3. Гуменюк О.Є. Психологія Я-концепції: Монографія. Тернопіль : Економічна думка, 2002. 29-30.
  4. Гура О. І. Концепти професійної Я-концепції фахівця. Наука і освіта : науково-педагогічний журнал Південного наукового центру АПН України. 2009. № 1-2. 150-155.
  5. Дубінка М. М. «Я-концепція» як фактор професійного самовизначення особистості з позицій р. Бернса. : Наукові записки Серія: Педагогічні науки. № 205 (2022). 94-100.
  6. Кірєєва У. Психологічний аналіз Я-концепції у контексті самосвідомості. Психологія і суспільство.    №  36. 120–130.
  7. Ковальчук Ю. В. Психологічні основи дослідження професійної Я-концепції особистості  офіцера  оперативно-розшукового  підрозділу ДПС України [Електронний ресурс]. Зб. наук. праць НАДПСУ. Сер.: Педагогічні та психологічні науки. 2013. № 3. С. 301–312.
  8. Левус Н. Cамоставлення в структурі поведінкових проявів особистості. Вісник Київського національного універсиτеτу імені Тараса Шевченка. 2012. Вип. 5. 22–26.
  9. Левус Н., Волошок О. Самоставлення у студентів з різною навчальною мотивацією. Психологія: реальність і перспективи. 2015. Вип. 4. 146–151.
  10. Максименко С. Д.Механізми розвитку особистості. Проблеми сучасної психології. Вип. 40. 7-23.
  11. Москалець В. Сутність інтелекту, мислення, мовлення, свідомості як психофункціональних данностей [Електронний ресурс]. Психологія і суспільство. № 4. С. 114–131.
  12. Осьодло В.І. Розвиток Я-образу офіцера на різних етапах професійного становлення [Електронний ресурс]. Вісник НАДПСУ. Психологічні науки. 2011. Вип. 5. С. 55-80.
  13. Подофєй С. О. Я-концепція людини як потенціал становлення її суб’єктності. Молодий вчений. No 10.2 (50.2). Жовтень. 2017. 79–83.
  14. Савченко Н. С. Педагогічна підтримка студента ВИШУ в аспекті саморозвитку Науковий вісник. Випуск No 9–10. Збірник наукових праць. Одеса: Видавничий відділ Південноукраїнського державного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського, С. 65–69.
  15. Соціолого-педагогічний словник / За ред. . В. Радула, вид. 2-е. Харків: Мачулін, 2015. 444 с.
  16. Татенко В.А. Психологія в суб’єктному вимірі. Монография. Київ: Просвіта, 1996. 404с.
  17. Титаренко Т.М. Рання молодість: проблема смислоутворення, подальше професійне і життєве самовизначення. Київ: Либідь, 1999. 447-448.
  18. Титаренко Т.М. Самоотношение. Психология личности: Словарь-справочник. Київ: Рута, 2001. 109-110.
  19. Gibson, D. E. (2003). Developing the Professional Self-Concept: Role Model Construals in Early, Middle,  and Late  Career Stages. Organization Science Published  Retrieved from  https://doi.org/10.1287/orsc.14.5.591.16767
Коментарі до статті:
© inforum.in.ua, 2014 - 2024
+38 (068) 322 72 67
+38 (093) 391 11 36
inforum.in.ua@ukr.net