Глобальні інформаційно-технологічні, соціально-економічні зміни, що відбуваються у суспільстві, прискорений темп життя, штучний інтелект та його вплив на людину, призводить до зростання тривожності особистості. Соціальна нестабільність, підвищенні вимоги до процесів у трудовій та навчальній діяльності також впливають на рівень тривоги не лише у дорослих, а й у дітей, що часто супроводжуються страхом. Такий перелік причин появи тривожності особистості, зокрема школярів, посилюється воєнним станом у нашій країні.
Актуальність роботи зумовлена зростанням рівня тривожності у школярів, що суттєво впливає на успішність у навчанні, міжособистісні взаємовідносини та поведінку у період війни. У такому стані особистість проявляє стурбованість, почуття невпевненості в собі, психіка та емоції вразливі як наслідок – з кожним роком тривожність посилюється та закріплюється.
Мета роботи полягає у теоретико-методологічному аналізі проблеми тривожності у школярів та застосуванні бібліотерапії як арт-терапевтичного методу для подолання таких розладів.
Багато дослідників зокрема У. Макдаугал, С. Мадді, П. Тилліх, Ч. Рікрофт, Г. Салліван, К. Хорні, Е. Фром пов’язують тривожний стан дітей з їх емоційною нестабільністю, страхами, що виникають у процесі зіткнення з непередбачуваними ситуаціями, а також психологічною захисною реакцією на них [10; 11; 13].
Е. Фром поняття тривожності розглядає з позиції психічного стану душевної неврівноваженості особистості [9]. Х. Ремшмідт стверджує, що тривожність у школярів виникає у зв’язку з відчуттям емоційного дискомфорту [7]. У дослідженнях Г. Крайга встановлено, що тривожність проявляється тоді, коли дитина хвилюється в проблемних ситуаціях [6; 12].
На будь-якому етапі розвитку особистості школярів спостерігається підвищена тривожність, яка виникає у результаті зіткнення різного роду проблемних ситуацій. Багатьох школярів може супроводжувати стан стурбованості, хвилювання пов’язаного з певними труднощами під час навчання: низькою, але справедливою оцінкою зі сторони вчителів, неприйняття ровесниками, поганою адаптацією у нестандартних ситуаціях. В подальшому розвитку особистості, такі діти стають невпевненими у собі, легко піддаються впливу та різного роду маніпуляцій, що суттєво може впливати на систему ціннісних орієнтацій [6; 7].
Аналіз визначень поняття тривожності дає змогу говорити про її взаємозв’язок з негативною емоційною напругою особистості, у нашому випадку, цей супровід посилюється воєнним станом у країні. Таку проблему можна вирішити, здійснивши відповідну психотерапевтичну роботу з даною категорією дітей. Одним з давно відомих, але недостатньо науково досліджених арт-терапевтичних методів психокорекції є бібліотерапія. Така робота спрямована не лише на покращення психоемоційного стану, а й на розвиток когнітивних здібностей особистості.
Наукове обґрунтування бібліотерапії було отримано лише на початку ХХ століття, коли виник інтерес до проблематики впливу інформації на стан і психіку людей. У цей час активно розроблялися ідеї бібліотерапії як самостійної теорії інформаційного впливу, формувалися теоретичний та емпіричний рівні бібліотерапії, а бібліотерапія як метод додаткового лікування почала використовуватися в багатьох країнах світу [2; 3].
В українській та зарубіжній літературі існує кілька визначень поняття «бібліотерапія»:
1). бібліотерапія – метод психотерапії, що використовує художню літературу як одну з форм лікування словом [1];
2). бібліотерапія – лікувальний вплив на психіку хворої людини за допомогою читання книг [8];
3). бібліотерапія – використання спеціально підібраних інформаційних матеріалів як допоміжного лікувального засобу в медицині та психотерапії [5];
4). бібліотерапія – перспективна галузь діяльності, що об’єднує досягнення в медицині, психології, педагогіці та бібліотечній справі [4].
Наразі дослідники розглядають бібліотерапію не лише як вузькомедичний процес, але й як педагогічний вид діяльності. У бібліотекознавчому аспекті вона трактується як один із напрямів педагогіки читання та здійснює позитивний вплив на психоемоційний стан читача [2]. У дитячому фольклорі спостерігаємо багато жанрів, у яких літературна творчість дітей знайшла яскраве вираження. Прикладами можуть бути лічилки, загадки, скоромовки, страшилки та анти страшилки [4].
Отже бібліотерапія може застосовуватися як у традиційній формі, коли бібліотерапевт створює умови для виникнення катарсису під час і після сприйняття читачами художніх творів, але й у формі організації умов для літературної творчості – самовираження особистості, об’єктивізації своїх проблем, переживань, світогляду через літературно-художній текст. Це сприяє гармонізації внутрішнього світу людини.
Педагогічний підхід висуває, мабуть, найсерйозніші бібліотерапевтичні цілі: розвиток духовного світу, креативних здібностей особистості; формування оптимістичного бачення світу, зацікавленості та потреби у пізнанні культуротворчих цінностей, потреби у самостійному пошуку рішень своїх проблем за допомогою художньо-творчої діяльності тощо [3; 4; 8].
Висновки: проведений контент-аналіз, який включає концептуальні, організаційні і методичні процеси, дозволив не лише досягти чіткості у визначенні самого поняття «бібліотерапія», виявити його ознаки та області застосування, а й розглянути це поняття з позицій соціально-культурної реабілітації. Це дало змогу говорити, що бібліотерапія є психолого-педагогічним процесом, завдяки якому відбувається емоційний вплив на особистість за допомогою пізнавальної, художньо-творчої та комунікативної діяльності з метою нормалізації, або оптимізації її психічних, а через них фізіологічних і біологічних процесів організму. Такий підхід дозволяє розглядати бібліотерапію як самостійний напрям у навчально-виховній роботі для розв’язання завдань, спрямованих на подолання тривожних розладів та формування когнітивних здібностей школярів.
Список використаних джерел
- Борисенко Л. В. Бібліотерапія як нова форма бібліотечних послуг. Бібліотека. Книга. Наука : матеріали наук. семінару (Київ, 24–25 квіт. 2018 р.). Київ, 2018. Вип. 1. С. 58–60. URL: https://lib.knukim.edu.ua/wp-content/uploads/2018/05/Biblioteka-kniga-nauka.pdf#page=58.
- Веремчук О. В., Бузаші М. Бібліотерапія як метод лікування книгою у практиці роботи бібліотек. Бібліопсихологія, бібліопедагогіка, бібліографістика, бібліотерапія в освіті: теорія і практика : зб. тез доп. ІІІ Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф., 27 жовт. 2023 р. Мукачево, 2023. С. 11–13. URL: http://dspace-s.msu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/10400/1/LIBRARY_THERAPY_AS_A_METHOD.pdf
- Данілова О. С., Лещинська Д. О. Феномен сакрального мистецтва в межах бібліотерапії як метод психокорекції поведінки особистості з посттравматичним стресовим розладом. Проблеми особистості в сучасній науці: результати та перспективи дослідження (PPMSRPR) : матеріали ХХV Міжнар. конф. молодих науковців (20–21 квіт. 2023 р.) / за ред. І. В. Данилюка, С. Ю. Пащенко. Київ, 2023. С. 79–82. URL: https://dspace.onu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/5a10bce5-8517-4990-9106-683ed9244d82/content
- Курило О. Й., Легка Л. І. Бібліотерапевтичні корекційні заняття та їх форми. Бібліопсихологія, бібліопедагогіка, бібліографістика, бібліотерапія в освіті: теорія і практика : зб. тез доп. ІІ Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф., 14–15 квіт. 2022 р. Мукачево, 2022. С. 35–36. URL: http://surl.li/yamzpj (дата звернення: 18.06.2024).
- Литвин І., Ригель О. Корегуємо порушення поведінки старших дошкільників засобами арт-терапії. Практичний психолог : дитячий садок. 2019. № 7. С. 4–10.
- Ставицька С.О. Теоретичні основи дослідження особистісної тривожності молодших школярів. Збірник наукових праць. Вип.1 МО України, НПУ ім. М. П. Драгоманова, Київ, 2013. 135-139 С.
- Тарасова С.Ю., Осницький А.К. Психофізіологічні та поведінкові показники шкільної тривожності. Психологічна наука і освіта. 2015. Т. 20. № 1. 59-65с.
- Федій О. А. Феномен бібліотерапії у сучасному освітньому процесі. Імідж сучасного педагога. 2023. № 1. С. 63–67. URL: http://isp.poippo.pl.ua/article/view/274120 (дата звернення: 27.05.2024).
- Besteiro E.М., Quintanilla A. The relationship between parenting styles or parenting practices, and anxiety in childhood and adolescence: a systematic review. Revista espanola de pedagogia. 2017. V. 75. № 267. P. 337–351.
- Cowan P.A., Cowan C.P., Pruett M.K. Fathers' and mothers' attachment styles, couple conflict, parenting quality, and children's behavior problems: an intervention test of mediation. Attachment and human development. 2019. V. 21.5. P. 532–550.
- Parenteau A.M., Alen N.V., Deer L.K. Parenting matters: Parents can reduce or amplify children's anxiety and cortisol responses to acute stress. Development and Psychopathology. 2020. V. 32. № 5. P. 1799–1809.
- Richardson A.C., Lo J., Priddis L. A Quasi-Experimental Study of the Respectful Approach on Early Parenting Competence and Stress. Journal of child and family studies. 2020 V. 29. № 10. P. 2796–2810.
- Rodic M., Cui J., Malykh S. Cognition, emotion, and arithmetic in primary school: A cross-cultural investigation. British journal of development psychology. 2018. V. 36. № 2. P. 255–276.